Mannen fick bilen hemlevererad och upptäckte flera fel. Men bilförsäljaren ville inte gå med på hans krav att häva köpet eller reparera bilen. Då tog köparen det vidare till ARN, som häver köpet av en oväntad anledning.
En man som köpte en begagnad bil för 138 000 kronor upptäckte flera fel med bilen och tog det vidare till ARN efter att bilförsäljaren inte gått med på hans krav. I sin anmälan hade mannen minst sagt en oväntad anledning till varför han inte kunde kontrollera bilen noggrant innan köpet. Det rapporterar Gefle Dagblad.
Enligt mannens anmälan ville han häva köpet eftersom bilen var täckt av snö vid leveransen vilket gjorde att han inte kunde undersöka eventuella fel. Dessutom fanns det inte någon möjlighet att provköra bilen före köpet eftersom den saknade vinterdäck. Eftersom mannen var sjuk dagen som bilen levererades kunde han inte borsta av den eller provköra den. Då upptäckte han ett konstigt ljud och märkte även att dieselvärmaren var defekt.
Bilen, som är av årsmodell 2015, lämnades in på verkstad för en kontroll där det konstaterades allt från rostangrepp till flera felkoder. Dessutom var bilen dåligt omlackerad. Mannen begärde därför att köpet skulle hävas eller att han skulle få ersättning för reparationerna.
Bilföretaget nekade dock till hans krav, men ARN:s utredning visade att bilen hade en tidigare skada på fronten som inte hade reparerats ordentligt innan försäljningen. Flera av felen ansågs ha funnits vid leveransen och företaget har inte kunnat bevisa det motsatta. Nämnden anser att bristerna är så allvarliga att köparen har rätt att häva köpet.
LÄS MER:
Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.