Skrotar fylls med elbilar – okända orsaken

De första elbilarna som massproducerades börjar hamna på skroten i stora mängder. Elbilarna är alla dammiga och på några har det börjat växa mossa på dörrarna. Orsaken till skrotningen tros vara att batteriet blivit mer värdefullt än hela bilen.

Amerikanske motorjournalisten Murilee Martin åker ofta runt till olika skrotanläggningar i San Francisco-området. Vid en av dessa skrotar har han upptäckt en samling Nissan Leafs. Elbilarna är alla av modellens första generation, som debuterade 2011 och tillverkades fram till 2017.

Motorjournalisten beskriver skroten som en Leaf-apokalyps. Han menar dessutom att det inte är det enda stället i USA med en skrot fylld med elbilsmodellen. Enligt honom finns det flera liknande exempel både i Kalifornien och andra delstater. Han upptäckte själv sin första Leaf vid en skrot 2022, skriver han i The Truth About Cars.

Foto: Murilee Martin / The Truth About Cars
Foto: Murilee Martin

Han tror dessutom att flera elbilar av modellen förmodligen hade dykt upp tidigare på skroten ifall det inte hade varit för covid-19-pandemin. Enligt Murilee Martin ökade priset på begagnatmarknaden för elbilar i USA under pandemin.

När han tog en närmare titt på några av bilarna upptäckte han att några tillverkades i Japan medan andra tillverkades vid Nissans fabrik i Smyrna, Tennessee. De flesta bilarna är fyllda med smuts och damm och på några har det till och med börjat växa ogräs runt omkring. På en av elbilarna tillverkade 2011 har det dessutom börjat växa mossa.

Foto: Murilee Martin

Journalisten Murilee Martin har en teori om vad som ligger bakom skrotningen. Han tror att ett företag ägde bilarna som nu står på skroten skroten. Men vid något tillfälle bestämde sig företaget för att ta ut alla batterierna från elbilarna och sälja dem vidare. Bra ersättningsbatterier för en första generations Nissan Leaf är inte billiga idag. Därför tjänade företaget på att enbart sälja de fungerande batterierna och skrota resten elbilarna istället.

Han tror dessutom att liknande typer av affärer när det gäller elbilar bara kommer att bli vanligare framöver. Men de regioner som inte såg en stark försäljning av elbilar tidigt kommer med stor sannolikhet att få vänta några år till innan fenomenet dyker upp där, skriver Murilee Martin.
LÄS MER: