Skrällen: Jeremy Clarkson hyllar en elbil, men….

Nu har det hänt – Jeremy Clarkson hyllar en elbil. Efter att kört sportmodellen Hyundai Ioniq 5N har den gamle Top Gear-profilen mjuknat i sitt elbilsmätstånd. 
– Men det går inte att komma runt det faktum att dess falska växellåda och dess falska motorljud och alla elektroniska knep som behövs för att få den att driva är där för att maskera att det är en elbil, skriver Clarkson. 

Jeremy Clarkson har gjort sig känd som en ganska hårdnackad motståndare till elbilar. De flesta har trott att den brittiske programledaren för alltid kommer att hylla bilar med stora motorer och hittills har han varit kritisk mot i stort sett alla elbilar han testat. Elon Musk har till och med kallat Top Gear för ”fullständigt falsk” efter njugga recensioner mot Tesla. 

Men när fan blir gammal blir han religiös. Efter lång övertalning tog han emot en elektrisk testbil. Nyligen testkörde Jeremy Clarkson Hyundais nya sportiga elbil Hyundai Ioniq 5N som gjort sig känd för konstgjort motorljud och fejkad växellåda. Och den fick faktiskt Clarkson att mjukna – dock inte för motorljudets skull. 

– Den kanske väger mer än Robert Maxwell, men den satte igång som Usain Bolt efter att någon precis hade gett honom ett wasabilavemang. Naturligtvis kan många elbilar göra detta partytrick, men bara i mycket korta skurar. I Ioniq fortsätter dragkraften bara att komma. Och det beror på att den har två motorer. Den som driver framhjulen ger dig 223 hk och den som kör de bak 378. Det är totalt 601 hästkrafter, och i tio sekunders skott kan den leverera 40 till, skriver Clarkson i Sunday Times

Hyundai har fått stor uppmärksamhet för sitt motorljud och konstgjorda växellåda, men Clarkson verkar föredra äkta vara. Även om han som helhet ser bilen som en rolig frisk fläkt. 
– Så jag tryckte på en knapp till och plötsligt fylldes kabinen av motorljud. Och när den nådde toppen av låtsasvarvtalet drog jag i en av paddlarna och det kom ett ryck som om den hade växlat. Inget av detta är verkligt. Det finns ingen växellåda i en elbil. Och bruset produceras på konstgjord väg. Det är en rolig funktion. Men snart stängde jag av den och gick tillbaka till att lyssna på däcken, skriver han i Sunday Times.
LÄS MER: