TEST Hyundai Ioniq 5 – nya elbilen får gamla bilar att kännas som tjock-tv

VALENCIA. Nya elbilen Hyundai Ioniq 5 får bensinbilar att kännas lika relevanta som en tjock-tv. 
Tack vare nya skateboardtekniken med 800 volt gör bilen flip tricks även runt många elbilar. 
CarUp testar Ioniq 5 med en design som ser ut som en konceptbil på rymmen. 

Första provkörningen skedde i Valencia i Spanien, med norskregistrerade bilar då norska covidrestriktioner flyttade testen av Ioniq 5.

Det är svårt att gå ifrån designen under ett test av Hyundais nya elbil Ioniq 5. När jag landat på Valencias flygplats och ser bilen för första gången känns den nästan overklig. Som en mix av en Lancia Delta, VW Golf Mk1 och en DeLorean som tagit tidsmaskinen och landat i 2021. Det är djärvt och befriande att Hyundai vågar göra något helt nytt och annorlunda. Den nya skateboardplattformen gör att formgivarna kan hitta på lite vad som helst. Hyundai hade modet gå ifrån den rådande suvtrenden och har i stället lanserat vad de kallar en cuv. Det är en riktigt djärv bil, som mer ser ut som en småbil på steroider än en suv. Designen lurar ögat att tro att bilen är liten, men i själva verket är den lika stor som en Volkswagen ID.4 eller Tesla Model Y. 

Det blir ännu bättre när jag öppnat dörren och satt mig i bilen för första gången. Interiören är ljus, luftig och avskalad. Hyundai vill själva kalla det för en lounge och vill sudda ut gränsen mellan hemmet och bilen. Framsätena går att fälla 90 grader och förvandla till en vilosäng medan bilen laddas. Instrumenteringen i Hyundai Ioniq 5 består av två stora 12-tumsskärmar med vit bakgrund i stället för svart som brukligt är i bilar. Golvet är platt och det är massor med svängrum för alla i bilen, mittkonsolen kan skjutas fram och tillbaka. Baksätet bjuder på ett riktigt stort benutrymme och kan lutas bakåt, en liten miss är att fötterna inte får plats under framsätet. En annan detalj som kunde ha lösts bättre är att ratten skymmer displayen i vissa lägen. På det hela taget är det en väldigt fin interiör, men alla kommer inte att gilla stilen.  

Men viktigast av allt är att det mesta inne i bilen är gjort av återvunna och hållbara material. Sätena är klädda i ett ekologiskt läder som är färgat och behandlat med linolja. Mycket av textilierna är gjorda av sockerrör, fisknät som hittats i haven och återvunna PET-flaskor. Instrumentbrädan är målad med en biofärg gjord av rapsblommor och majs. Intrycket är elegant och snyggt och Hyundai Ioniq 5 upplevs som lyxigare än de flesta konkurrenterna på elbilsmarknaden. 

Bilen har dock mer att erbjuda än bara anslående design och en elegant interiör. Hyundai och Kia har tillsammans konstruerat en helt ny elbilsplattform som de kallar E-GMP. Det är en så kallad skateboard som placerar batteripaketet under golvet och största motorn baktill. Tack vare skateboardtekniken blir innerutrymmena rekordstora och köregenskaperna optimeras. Dessutom har Ioniq 5 fått 800 voltsteknik, något som hittills bara funnits på lyxbilarna Porsche Taycan och Audi E-tron GT. Det gör att du kan ladda bilen med -350 kW laddning och få  80 procent påfyllning av batteriet på 18 minuter. Om du hittar en tillräckligt stark laddare vill säga. Du kan också använda bilen i omvänd riktning för att driva dina hushållsmaskiner eller ladda andra elfordon. Inne i bilen finns 220 voltsuttag för att ladda datorer och annat.

Bilen jag provkör har det större batteriet på 73 kWh och fyrhjulsdrift med totalt 305 hk. Enligt Hyundai ska räckvidden vara 460 km, nästan lika mycket som konkurrenterna från Volkswagen och Ford. Hyundai har skippat växlingsknappar och bilen manövreras med en ganska intuitiv växelväljare vid sidan av ratten.

Jag ger mig ut på den spanska motorvägen och det finns gott om kraft för att accelerera sig in i den raska trafikrytmen. Ioniq 5 känns kvick utan att vara direkt sportig. Den djärva designen väcker uppmärksamhet och jag får beundrande blickar från medtrafikanter. 

Bilen känns stadig och hemtam direkt, och kameran för dödavinkeln underlättar filbytena i den täta spanska trafiken. Asfalten är lika slät som ett salsgolv och Ioniq 5 går knäpptyst. Det återstår att se hur vägbullret blir på grövre svensk asfalt. En annan sak som måste utvärderas i svensk trafik är avsaknaden av bakrutetorkare. Kan bli ett problem i svenskt vinterväder. 

Bilen fortsätter att kännas lika trevlig på slingrande vägar i den vackra spanska landsbygden runt Valencia. Styrningen är lagom precis med en skön känsla av avslappnad kontroll. Du sitter högt i Ioniq 5 och har bra överblick över trafiken. Bilen har låg tyngdpunkt och väghållningen känns fin även på kurviga vägar. Fjädringen känns lite gungigare än vissa av de elektriska konkurrenterna när jag kommer in i de spanska byarna och småstäderna, lite mer känsla av sportighet och distinkt kontroll hade varit bättre. Vid hastiga gaspådrag och inbromsningar är bilen lite som en båt på ett vågigt hav. 

De stora vita displayerna känns lite jobbiga och påfrestande efter en stund, den där riktigt sköna känslan av avslappnad körning vill inte infria sig. Jag blickar hela tiden ut över ett digitalt tv-spel med hoppande detaljer. När jag råkar trycka på knapp på ratten börjar bilen spela vågljud. Hyundai Ioniq 5 känns digital i överkant, och inte på det minimalistiska sättet som Tesla är världsmästare i. Det hade varit skönt att släcka ner skärmarna en stund och bara se hastigheten, och enligt Hyundai ska det finnas ett läge där skärmen släcks till enbart karta och klocka. På kvällen växlar de till ett mörkerläge.

Vägegenskaperna hade gärna fått vara sportigare och mer distinkta för att matcha den kompetenta prestandan. Den fyrhjulsdrivna modellen gör 0-100 km/h på endast 5,2 sekunder. Den tvåhjulsdrivna varianten är betydligt sävligare, 7,4 sekunder upp till 100. Både två- och fyrhjulsdrivna modeller får dra släp upp till 1600 kg. Modellen med mindre batteri får dra obromsat släp på 750 kg.

Att förutsäga räckvidden i en elbil efter en kortare testkörning är vanskligt. Men i spansk sommarhetta med AC:n på högryck verkar den inte klara över 40 mil på en full laddning. Hyundai brukar inte överdriva räckvidden, så det blir spännande att se vad den klarar hemma i Sverige. 

Att köpa en bensindriven bil efter att ha kört en Hyundai Ioniq 5 känns otänkbart. Det skulle vara som att byta tillbaka till tjock-tv efter att ha testat en platt-tv. Bilen har många starka egenskaper som gör den till ett övertygande alternativ även bland andra elbilar. Designen gör att du verkligen sticker ut, och interiören är rymlig som få och väldigt trevlig för de som gillar stilen. 

Kanske ligger den fräcka designen, interiören och till viss del varumärket den utmärkta bilen till last. Det blir ett stort steg för den som tidigare kört till exempel en bensin-Volvo. Alla vill inte visa sig i något som känns som en uppumpad småbil. Det allra sista skriket är inte alltid det vi vill köpa.

Räckvidden är inte klassledande, det är däremot laddningshastigheten där du kan ladda nästan fullt på 18 minuter. Köregenskaperna och komforten är mycket bra, men kanske inte bäst i klassen. 

Men som helhet överträffar Hyundai Ioniq 5 förväntningarna, och det är den bästa bilen någonsin från Hyundai. Den är relativt aggressivt prissatt i Sverige och ligger strax under huvudkonkurrenterna från Skoda och Volkswagen. Hyundai Ioniq 5 har har stora chanser att göra succé på elbilsmarknaden. 

Betyg: 8,6 av 10

Fakta: Hyundai Ioniq 5

Priser:
Standard Range 

58 kWh RWD 170 hk Essential 384 km 509 900 kr 
58 kWh RWD 170 hk Advanced 384 km  549 900 kr 

Long Range
72,6 kWh RWD 217 hk Essential 481 km 539 900 kr 
72,6 kWh RWD 217 hk Advanced 481 km 579 900 kr 
72,6 kWh AWD 305 hk Essential 460 km 574 900 kr 
72,6 kWh AWD 305 hk Advanced 460 km 614 900 kr 

Specifikationer Ioniq 5 72,6 kWh AWD 305 hk

Toppfart: 185 km/h. 
Acceleration: 0-100 km/h 5,2 sekunder
Motor: Permanentsynkronmotor fram och bak, total effekt 305 hk. Vridmoment: 605 Nm. 
Batteri: 72,6 kWh, litiumjonbatteri.
Räckvidd: 460 km (WLTP) 
Längd/Bredd/Höjd/Axelavstånd/Markfrigång: 4 635/1 890/1 605/3 000/160 
Lastutrymme, uppfällt/nedfällt baksäte (liter): 527/1587 
Tjänstevikt: 1830-2100 kg
Max släpvagnsvikt: 1600 kg.