Världens största räckviddstest i vinterförhållanden slutade med en knallsensation. Nya kinesiska elbilen HiPhi Z sopade mattan med Tesla, Polestar och Hyundai.
Toyota bZ4X skämde ut sig igen med testets sämsta räckviddsbortfall.
– Det är för dåligt. Och det vet Toyota, skriver Motor.no.
Nu har världens största räckviddstest i vinterförhållanden avgjorts i Norge. Norska NAF och tidningen Motor.no har tillsammans testat 23 nya elbilar i vinterförhållanden. Bilarna körs till de dör när batterierna är helt tömda. Vinnaren av testet visar sig vara en jätteskräll. Ingen hade trott att helt nya elbilen HiPhi Z från Kina skulle sätta Tesla och andra storheter på plats.
SUV:en HiPhi Z stannade först efter 522 km, det näst bästa resultatet i testets historia. Dessutom hade bilen bara en avvikelse från sin officiella WLTP-räckvdd på 5,9 procent, något som gör den till en överlägsen testvinnare både i absolut och relativ räckvidd. Endast en bil har gått längre i testets historia. Det är visserligen en dyr bil som kostar 1,1 miljoner norska kronor, men få hade väntat sig att den kinesiska nykomlingen skulle vinna.
Flera andra elbilar från Kina lyckades bra i testet, medan europeiska märken och Tesla lyckades sämre. Kombin Nio ET5 Touring kom näst längst med en räckvidd på 481 km. Även Nio EL6 och Xpeng G9 lyckades bra med relativt låga avvikelser från WLTP-räckvidden.
Tesla har vunnit testet flera gånger tidigare, men i år var nya Model 3 en besvikelse. Bilen har en officiell WLTP-räckvidd på 629 km, men stannade redan efter 441 km, en negativ avvikelse på 29,9 procent. Även Volvo C40 och Polestar 2 hade mediokert resultat i kylan med räckviddstapp på 30 procent eller mer.
Toyota vägrade att vara med i årets test, men Motor och NAF lyckades låna i en Toyota bZ4X. Resultatet visar att bilens tidigare fiaskon inte är någon slump. Toyotan hade tomt batteri redan efter 314 km. Avvikelsen mot den officiella WLTP-räckvidden på 460 km blev 31,8 procent, vilket var testets sämsta resultat. Dessutom kunde bilen bara köras långsamt efter 26 mil.
– Slutsatsen så här långt är att Toyotas första seriösa elbilssatsning inte klarar mer än 20 mil i milt vinterväder och med blygsam belastning – utan att resan till närmaste laddstation blir stressig. Det är för dåligt. Och det vet Toyota, skriver Motor.no.
Räckviddstest i vinterkyla – så långt kom 23 elbilar
Bilmodell | Räckvidd (verkligt, uppmätt) | WLTP-räckvidd i km (angivet) | Avvikelse i procent |
HiPhi Z | 522 | 555 | −5,9 % |
Nio ET5 Touring | 481,4 | 560 | −14,0 % |
Hyundai Ioniq 6 (RWD) | 467,8 | 614 | −23,8 % |
Lotus Eletre S | 464,6 | 530 | −12,3 % |
Nio EL6 | 456 | 529 | −13,8 % |
Xpeng G9 Performance** | 451,8 | 520 | −13,1 % |
BMW i5 eDrive 40 | 443,6 | 505 | −12,2 % |
Kia EV9 | 441,9 | 505 | −12,5 % |
Tesla Model 3 Long Range | 441 | 629 | −29,9 % |
Polestar 2 | 430 | 614 | −30,0 % |
VW ID.7 Pro | 414 | 583* | −29,0 % |
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus | 411,4 | 533 | −22,8 % |
MG4 Trophy Extended Range | 399,6 | 520 | −23,2 % |
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC*** | 399 | 491 | −18,7 % |
Volvo C40 | 395 | 577 | −31,5 % |
Nissan Ariya 4WD | 369,4 | 498 | −25,8 % |
Hyundai Kona | 341,3 | 454 | −24,8 % |
BYD Dolphin**** | 339,2 | 427 | −20,6 % |
Ford F-150 Lightning | 337,4 | 429 | −21,4 % |
Toyota bZ4X (AWD) | 313,5 | 460 | −31,8 % |
Peugeot e-308 kombi | 297 | 409 | −27,4 % |
Opel Astra Sport Tourer | 296 | 413 | −28,3 % |
Jeep Avenger | 286 | 395 | −27,6 % |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter