Test: Nya Kia EV9 en lyxig komfortdröm till fyndpris

Nu har nya stora lyx-SUV:en Kia EV9 gått i produktion. Carup har gjort ett lite längre test i Frankrike med en av de första helt färdiga bilarna. Den sexsitsiga versionen med kaptensstolar i baksätet är en lyxig komfortdröm med få svagheter. Kia hoppas stjäla köpare från flera premiummärken – men har klassresan gått för fort? Här får du svaret. 

TEST KIA EV9. Kia satsar hårt på att bli ett av Europas största elbilsmärken, kanske till och med allra störst. En hel armada med nya elbilar ska ta sig an Tesla, Volkswagen, Volvo och alla andra märken som också satsar hårt på att bli stora inom elbilar. Första försöket att göra en mer exklusiv elbil var Kia EV6 som blivit en stor framgång i Europa. 

Nu laddar Kia om och siktar ännu högre på bilhimlen. Nya Kia EV9 är en stor och lyxig SUV som mäter över fem meter på längden. Det är en bil som inte är blyg med sina kantiga linjer och utstickande skärmar. Enligt Kias marknadsdirektör Sjoerd Knipping ska de flesta kunderna till EV9 tas från andra bilmärken, en mindre andel kan tidigare ha ägt SUV:en Kia Sorento. Siktet är tydligt inställt på andra stora SUV:ar: Audi e-tron, Volvo XC90 och EX90, Tesla Model X och kanske till och med storheter som BMW iX och Mercedes EQS. Ja, Kia har gjort en klassresa som heter duga. 

Jag får möjligheten att göra en lite längre testkörning av den sexsitsiga varianten Kia EV9 GT Line både på små slingrande franska lands- och större motorvägar. Det är en trafikmiljö där de flesta kör små franska småbilar. Klarar den tunga och massiva el-SUV:en på 2,6 ton de kurviga hårnålarna? Och kan Kia matcha dyrare konkurrenter från premiumtillverkare? Det är frågor jag vill ha svar på. 

Design

Från att ha gjort ganska utslätade modeller har Kia fått ett rejält självförtroende, och gör bilar som verkligen sticker ut och skiljer sig från mängden. Kia EV9 är kanske den djärvaste bilen hittills och startskottet för ett nytt designspråk som Kia kallar för ”Opposites United”, förenade motsatser. Det handlar mycket om att jobba med kontraster. När det gäller EV9 så är det en påtagligt kantig SUV där hjulhusen sticker ut och skapar en egen karaktär som gör att bilen sticker ut ur mängden och väcker en hel del uppmärksamhet. Jag gillar bilen även tredje gången jag stiftar bekantskap med den. Kia har lyckats pressa ner luftmotståndet till Cd 0,28 trots den klossiga looken. 

Interiör och förarmiljö

Kia EV9 känns stor, ombonad och lyxig att sätta sig i. Inredningen ger ett extravagant intryck på bilder och vid första anblicken. Allt är dock äkta ädelplast. Delarna är väldigt väl ihopsatta, men här avslöjas att Kias klassresa varit snabb och känslan är lite plastig. Men idag är det veganläder och återvunnen plast som gäller på nästan alla nya bilar, det är bara att vänja sig att materialen inte är lika gedigna som förr. 

Kia har valt att behålla knappar, spakar och vred i bilen, och förarmiljön är enkel och lättfattlig. En del av gränssnitten i skärmarna är inte av det allra senaste skriket, men allt fungerar bra. Navigationen kan vara aningen otydlig vid vissa vägkorsningar. Designen av instrumentbräda och konsoler är inte lika extravagant som exteriören, men känslan är ändå trivsam och det fungerar bra. 

Utrymmen

Att sätta sig på förarplatsen och titta bakåt ger känslan av att köra en minibuss, kupén tycks aldrig ta slut. EV9 bjuder på enorma innerutrymmen tack vare sin kantiga form. Passagerarna på den bakersta raden bör ändock inte ha alltför långa ben, men utrymmet är ändå gångbart. 

Jag var först lite tveksam till att betala 20 000 kronor extra för att få sex platser istället för sju. Men efter att ingående ha provat de två kaptensstolarna i mittenraden har jag tänkt om. Fåtöljerna är väldigt komfortabla och det är svårt att hitta någon bättre långfärdsbil under miljonen för den som färdas här. De går att fälla en bra bit bakåt under färd för en vilsam resa eller varför inte en tupplur. Det har visat sig att drygt 4 av 10 svenska köpare väljer den sexsitsiga versionen, det är lätt att förstå varför.

Teknik & Infotainment

Bilen har 800-voltsteknik och laddar väldigt snabbt, Kias elbilsarkitektur står sig fortfarande bra. När det gäller infotainmentsystem och appar i bilen ligger märket dock efter. Medan andra märken satsar på att bygga in Youtube, Google, Spotify, tv-spel och annat får Kiaägarna förlita sig på att spegla sin telefon. På det här området ligger märket en bit efter, men det fungerar tillfredsställande. 

Köregenskaper

Trots sin storlek känns EV9 smidig och lättnavigerad på franska småvägar. Bilen är stor och tung, men varken gungar eller kränger särskilt mycket. Kia har verkligen lyckats bra med chassit, och man tror nästan att det är luftfjädring. 

Den är kursstabil och lättkörd. Styrningen bjuder inte bjuder på någon knivskarp körkänsla, men den gör körningen skön och avslappnad. På motorvägen är den väldigt stabil och bilen slukar mil på ett skönt sätt. 

Komfort

Kia EV9 går väldigt tyst på de franska vägarna med slät asfalt. Jag har tidigare gjort en kortare provkörning i den svenska fjällvärlden, och även där var bilen väldigt tyst. Fjädringen sväljer alla ojämnheter på franska landsvägar på ett bra sätt och även farthinder inne i byarna. Jag tror nästan att bilen har luftfjädring, det är ett mycket gott betyg. EV9 har komfort i absolut toppklass. 

Fartresurser

I Sverige säljs bara den fyrhjulsdrivna versionen av EV9 och den har en acceleration på drygt fem sekunder upp till 100 km/h. Det räcker för de flesta behov. Toppfarten är begränsad till 200 km/h, men det är av akademiskt intresse så länge du kör i Sverige. Fartresurserna matchar mer än väl bilens komfortabla karaktär, jag skulle säga att det är tillräckligt. 

Räckvidd

Batteriet på 100 kWh ger en räckvidd på drygt 50 mil, SUV:ens stora frontarea och kantiga look förkortar aktionsradien något trots att Kia trollat i vindtunneln och fått ner luftmotståndet. Räckvidden är dock inte klassledande. Bilen laddar supersnabbt med sin 800-voltsteknik, så laddpauserna lär ändå inte bli något stort problem. Du hinner nätt och jämnt kissa och äta en glass. 

Ekonomi

Det är mycket pengar att betala 869 900 kronor för en bil. Men Kia EV9 är fullutrustad med nästan allt du behöver redan från start, så jag skulle i själva verket säga att det är billigt. En motsvarande Volvo EX90 går på över 1,2 miljoner kronor när den väl börjar levereras under 2025. Tyska prestigemärken blir ännu dyrare i slutändan. Med de utrymmen och egenskaper bilen erbjuder så är priset slagkraftigt. 

Helhet

Kia EV9 är en väldigt bra bil som övertygar stort när det gäller det mesta. För den som vill ha en elbil med sex eller sju sittplatser är det den bästa och mest prisvärda köpet du kan göra just nu. Det här känns som en riktig vinnarbil. På många sätt är den bättre än dyrare premiumbilar, även om vissa punkter vittnar om att Kia är en uppkomling i bilvärlden. Jag tror att Kia EV9 blir en stor succé inom sitt segment.
Transparens: Kia har stått för reseskostnader, kost och logi under presseventet.

Fakta: Kia EV9 GT Line

Pris: 869 900 kronor
Längd/bredd/höjd: 502/198/178 cm, tjänstevikt 2 585 kg, släpvagn 2 500 kg.
Motor: Dubbla elmotorer 384 hästkrafter, Vridmoment 700 Nm. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift.
Batteri: 99,8 kilowattimmar.
Räckvidd: 497 km. 
Snabbladdning 240 KW.
Acceleration 0-100 km/tim: 5,3 s
Toppfart: 200 km/h.

Läs mer om Kia EV9