Kia EV9 provkörd i Sverige – så bra är hajpade elbilen

Nya Kia EV9 har landat i Sverige med djärv design som väcker stor uppmärksamhet. Carup har som en av de första tidningarna provkört den sjusitsiga elektriska SUV:en på svenska vägar. Den hajpade elbilen har mer än bara djärv design att erbjuda och kan bli en hård nöt för konkurrenterna att knäcka.

Kia har flyttat stigit upp på bilhimlen som få andra märken de senaste åren. Det är bara drygt 20 år sedan Kia var ett bilmärke många fnös åt med licenstillverkade modeller, tvivelaktig säkerhet och utslätad design. Idag börjar varumärket bli premium och ses som en självklar konkurrent till Volvo, Audi och Tesla. Så snabbt kan en varumärkesresa göras, något att fundera på när alla kinesiska nykomlingar som gör sitt intåg i Sverige döms ut. 

Kias självförtroende är inte att ta miste på när Kia EV9 rullar ut på svenska vägar för första gången. Medan andra märken gör mer och mer utslätade bilar som liknar tvålar går Kia rakt motsatt väg, nya EV9 är kantig och med en egen karaktär som gör att bilen sticker ut ur mängden och väcker en hel del uppmärksamhet. Personligen faller jag pladask för designen, åtminstone exteriört.

Jag får möjligheten att provköra Sveriges absolut första Kia EV9 när bilen ställs ut i Åre i samband med O-ringen och Fjällmaraton, bara någon vecka innan centrala Åre spolas bort av enorma regnoväder. Även den här dagen bjuder på regn, blixt och dunder, men den stora elbilen rullar stabilt i busvädret. Det märks att bilen är en av de mest hajpade elbilarna just nu. Den väcker reaktioner i trafiken, inte minst hos de talrika norska elbilisterna som finns i Åretrakten. 

Kia EV9 känns stor, ombonad och lyxig att sätta sig i. Inredningen ger ett extravagant intryck vid första anblicken, men en aningen plastig känsla förtar en del av känslan. Men bilar av idag har sällan läder eller ädlare material i kupén. Det är ”miljövänlig” plast med viss del återvunna material och veganskt läder av plast som gäller.

Att sätta sig på förarplatsen och titta bakåt ger känslan av att köra en minibuss, kupén tycks aldrig ta slut. EV9 bjuder på stora innerutrymmen tack vare sin kantiga form. Passagerarna på den bakersta raden bör ändock inte ha alltför långa ben, trots att bilen mäter 502 cm på längden. Modellen jag testar är den fyrhjulsdrivna GT-Line som är den enda versionen som kommer till Sverige från start. Den som till äventyrs vill ha den sexsitsiga versionen jag körde får lägga till 20 000 kronor för att ta bort ett säte. Låter som en tveksam affär i mina öron, även om två individuella stolar i mittenraden är mysigt.  

De mer ingående körintrycken får vänta tills en längre testkörning. Första känslan är att bilen känns smidig att köra i tätortstrafik trots sin väl tilltagna storlek, vändcirkeln avslöjar dock att detta är en bjässe. Jag provkör en förseriebil, så bilens beteende kan komma att förändra sig en aning, men första bekantskapen med EV9 är en positiv upplevelse. Fjädringen är mycket väl avstämd på knaggliga fjällvägar med tanke på hur tung EV9 faktiskt är, och jag tror först att den har luftfjädring, ett gott betyg efter den första provturen. 

Bilen går förvånansvärt tyst trots att vägbanan är täckt av pölar med regnvatten. Den är kursstabil och lättkörd. Styrningen bjuder inte bjuder på någon knivskarp körkänsla, men den gör körningen skön och avslappnad. Särskilt sportigt blir det inte i en så här stor och tung bil, men jag anar att Kia EV9 är en riktigt bra långfärdsbil. Batteriet på 100 kWh ger en räckvidd på cirka 50 mil, SUV:ens stora frontarea och kantiga look förkortar aktionsradien något trots att Kia trollat i vindtunneln och fått ner luftmotståndet. Bilen laddar supersnabbt med sin 800-voltsteknik, så laddpauserna lär ändå inte bli något stort problem. Du hinner nätt och jämnt kissa och äta en glass. 

Alla Kia EV9 i Sverige kommer med fyrhjulsdrift och prislappen ligger på 869 900 kronor. Massor med pengar för oss med vanliga inkomster som kämpar med höga räntor och stora bolån, men klart konkurrenskraftigt jämfört med vad Volvo EX90 kostar när den väl kommer, även om den har lite högre kvalitetskänsla interiört och mer avancerade säkerhetssystem. Mycket talar för att Kia EV9 kan bli en succé i Sverige inom segmentet med stora sjusitsiga elektriska SUV:ar. Den som beställer osett och okört gör sannolikt inte bort sig.
Transparens: Kia har stått för reseskostnader, kost och logi under presseventet

Så säger andra om Kia EV9

Brittiska Auto Express ger Kia EV9 betyget 4,5 av 5 och hyllar den hejdlöst. De är övertygade om att bilen kommer att bli en dundersuccé.
– En sak är säker: EV9 kommer att bli en dundersuccé. Det är en sensationell bil och gör jobbet med att flytta Kia exklusivare, vilket gör att den kan konkurrera med bilvärldens största namn. En fullständig femstjärnig dom är fortfarande möjlig om vår lilla oro över åkkomforten i Storbritannien inte blir av, men trots det är det här en lysande familjebil och en fantastisk elbil. Det är den helt elektriska sjusitsiga suven som alla andra måste slå, skriver tidningen. 

Även amerikanska Car & Driver är positiva till bilen. De har än så länge bara testat en förseriebil, men skillnaden mot produktionsbilen väntas vara liten. 
– Vi har bara testat en prototyp, men det var fortfarande ett nöje att köra. På motorvägen har EV9 en behagligt mjuk körning och med enpedalskörning rullar SUV:en smidigt tills den står helt still. Den är balanserad och mycket kontrollerbar när den körs hårdare än vad som är klokt. Detta ingjuter förtroende för att du kommer att kunna svänga runt oväntade hinder när du bara cruisar. Vi är nyfikna på hur den amerikanska EV9 kommer att skilja sig åt, men som den är har vi inga klagomål när det gäller körningen. Bra jobbat, Kia, skriver tidningen.

Teknikens Värld / Expressen har också provkört bilen i Åre och verkar mäkta imponerade. 
– Utöver att vara tillgänglig för köp och leverans här och nu övertygar EV9 på i stort sett alla punkter, skriver testföraren Erik Wedberg. 

Fakta: Kia EV9 GT Line

Pris: 869 900 kronor
Längd/bredd/höjd: 502/198/178 cm, tjänstevikt 2 585 kg, släpvagn 2 500 kg.
Motor: Dubbla elmotorer 384 hästkrafter, Vridmoment 700 Nm. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift.
Batteri: 99,8 kilowattimmar.
Räckvidd: 497 km. 
Snabbladdning 240 KW.
Acceleration 0-100 km/tim: 5,3 s
Toppfart: 200 km/h.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester