Elbilen Kia EV9 vintertestad – som husbil

Nya Kia EV9 har fått ett mycket gott mottagande i Sverige och blivit populär bland de som söker en stor sex- eller sjusitsig elektrisk SUV. Men hur står sig bilen i svenskt vinterklimat? Jag tog ut bilen på ett vintertest och testade till och med att sova i bilen. Oron över att batteriet skulle laddas ur när jag sov var stor. 

Kia har lyckats sno köpare både från Tesla Model X och Volvo XC90 och EX90 med sin nya SUV EV9. Inte undra på med tanke på hur begränsat utbudet av el-SUV:ar med mer än fem sittplatser är Jag har tidigare testat bilen i perfekta förhållanden på franska rivieran. Men frågan är hur bilen klarar svenskt vinterklimat med kyla, halka och mörker? 

Jag tog bilen på en rejäl utflykt till Sälenfjällen som är ett klassiskt resmål för elbilar under vårvintern. Enligt reklamen ska Kia EV9 klara 51 mil i de perfekta sommarförhållanden i laboratoriet där WLTP-testet genomförs. Jag har kört åtskilliga elbilar som gjort mig besviken med räckvidden i vinter, men det är helt normalt. Kia EV9 är ett undantag. Förbrukningen ligger på drygt 2 kWh per mil när temperaturen är strax över nollan, och räckvidden verkar landa på närmare 45 mil i lugn landsvägsfart om du startar med varm bil. Mycket imponerande med så litet räckviddsbortfall i nollgradigt vinterväder för en så stor bil. 

EV9:an känns även trygg när halkan slår till. Det komfortabla och mjuka chassit inbjuder förvisso inte till särskilt sportig körning på kurviga vägar, men EV9:an känns trygg och säker, utan att jag kunnat provocera den alltför mycket. En liten irriterande detalj är intervalltorkarna, regnsensorn lever ett eget liv och torkar inte alltid även fast rutan är rejält regnblöt. Förarövervakningssytemet, den så kallade kaffekoppen, har fått en del kritik av ägare för att vara för känslig. Jag märker inget annat än att den börjar pipa frenetiskt om jag tar upp mobilen i handen eller gäspar. Inte mer än rätt. 

När mörkret faller sätts strålkastarna på prov. Jag hade väntat mig lite mer av lyset på Kia EV9, varken halv- eller helljuset är lika bra som hos till exempel Volvo, utan att det är direkt dåligt. Hade jag köpt bilen hade jag satsat på en LED-ramp. Vindrutespolningen fungerar utmärkt på framrutan. Designen gör att bakrutan blir skitig på någon minut, och den behöver ständigt torkas eller spolas och torkarytan är aningen liten på den enorma bakrutan som annars bjuder på bra bakåtsikt. 

Väl framme i Sälenfjällen utsätter jag bilen för ett lite ovanligare test. I samband med Vasaloppet bäddar jag för att sova i bilen. Ytan är plan och tillräckligt stor för att en fullstor madrass ska rymmas, det går också att köpa specialgjorda madrasser. Även höjdmässigt finns det gott om svängrum för att använda EV9 som husbil. De som sover i Teslor bredvid mig verkar ha det betydligt trängre.

Något sleepmode som hos Tesla lyckas jag inte hitta i värmesystemet, men jag låter tändningen vara på, släcker strålkastarna manuellt och ställer värmen på 20 grader och lägger mig bekvämt tillrätta. Det ska dock finnas ett pausläge under menyn inställningar får jag veta senare. Jag somnar snabbt, även fast jag är orolig för att batteriet ska vara tomt när jag vaknar. Jag sover åtta sköna timmar, och till min förvåning har bilen bara dragit nio procent batteri under natten, och då har det varit nollgradigt. 

Även Korea har stränga vintrar och eventulla farhågor för att Kia EV9 ska falla igenom i svensk vinterkyla kommer helt på skam. Bilen är lika pålititlig som i behagligt klimat. Även på vintern är den en av marknadens bästa elbilar i mina ögon. För den som behöver så här stor bil.

Design

Från att ha gjort ganska utslätade modeller har Kia fått ett rejält självförtroende, och gör bilar som verkligen sticker ut och skiljer sig från mängden. Kia EV9 är kanske den djärvaste bilen hittills och startskottet för ett nytt designspråk som Kia kallar för ”Opposites United”, förenade motsatser. Det handlar mycket om att jobba med kontraster. När det gäller EV9 så är det en påtagligt kantig SUV där hjulhusen sticker ut och skapar en egen karaktär som gör att bilen sticker ut ur mängden och väcker en hel del uppmärksamhet. Kia har lyckats pressa ner luftmotståndet till Cd 0,28 trots den klossiga looken. 

Interiör och förarmiljö

Kia EV9 känns stor, ombonad och lyxig att sätta sig i. Inredningen ger ett extravagant intryck på bilder och vid första anblicken. Allt är dock äkta ädelplast. Delarna är väldigt väl ihopsatta, men här avslöjas att Kias klassresa varit snabb och känslan är lite plastig. Men idag är det veganläder och återvunnen plast som gäller på nästan alla nya bilar, det är bara att vänja sig att materialen inte är lika gedigna som förr. 

Kia har valt att behålla knappar, spakar och vred i bilen, och förarmiljön är enkel och lättfattlig. En del av gränssnitten i skärmarna är inte av det allra senaste skriket, men allt fungerar bra. Navigationen kan vara aningen otydlig vid vissa vägkorsningar. Designen av instrumentbräda och konsoler är inte lika extravagant som exteriören, men känslan är ändå trivsam och det fungerar bra. 

Utrymmen

Att sätta sig på förarplatsen och titta bakåt ger känslan av att köra en minibuss, kupén tycks aldrig ta slut. EV9 bjuder på enorma innerutrymmen tack vare sin kantiga form. Passagerarna på den bakersta raden bör ändock inte ha alltför långa ben, men utrymmet är ändå gångbart. 

Jag var först lite tveksam till att betala 20 000 kronor extra för att få sex platser istället för sju. Men efter att ingående ha provat de två kaptensstolarna i mittenraden har jag tänkt om. Fåtöljerna är väldigt komfortabla och det är svårt att hitta någon bättre långfärdsbil under miljonen för den som färdas här. De går att fälla en bra bit bakåt under färd för en vilsam resa eller varför inte en tupplur. Det har visat sig att drygt 4 av 10 svenska köpare väljer den sexsitsiga versionen, det är lätt att förstå varför. Med fälld säten kan du använda Kia EV9 som husbil. 

Teknik & Infotainment

Bilen har 800-voltsteknik och laddar väldigt snabbt, Kias elbilsarkitektur står sig fortfarande bra. När det gäller infotainmentsystem och appar i bilen ligger märket dock efter. Medan andra märken satsar på att bygga in Youtube, Google, Spotify, tv-spel och annat får Kiaägarna förlita sig på att spegla sin telefon. På det här området ligger märket en bit efter, men det fungerar tillfredsställande. 

Köregenskaper

Trots sin storlek känns EV9 smidig och lättkörd på svenska landsvägar. Bilen är stor och tung, men varken gungar eller kränger särskilt mycket. Kia har verkligen lyckats bra med chassit, och man tror nästan att det är luftfjädring. Först när det blir riktigt guppigt med tjälskador eller isbark blir fjädringen lite slagit.  Den är kursstabil och lättkörd. Styrningen bjuder inte bjuder på någon knivskarp körkänsla, men den gör körningen skön och avslappnad. På motorvägen är den väldigt stabil och bilen slukar mil på ett skönt sätt. Styrassistenten fungerar bra på motorväg och större landsvägar. 

Komfort

Kia EV9 går tyst även på svenska vägar md grov asfalt. Fjädringen sväljer ojämnheter på ett bra sätt, först när det blir riktigt dålig väg med tjälskador eller isbark får fjädringen utmaningar med den höga vikten. Jag tror nästan att bilen har luftfjädring, det är ett mycket gott betyg. EV9 har komfort i absolut toppklass. 

Fartresurser

I Sverige säljs bara den fyrhjulsdrivna versionen av EV9 och den har en acceleration på drygt fem sekunder upp till 100 km/h. Det räcker för de flesta behov. Toppfarten är begränsad till 200 km/h, men det är av akademiskt intresse så länge du kör i Sverige. Fartresurserna matchar mer än väl bilens komfortabla karaktär, jag skulle säga att det är tillräckligt. 

Räckvidd

Batteriet på 100 kWh ger en räckvidd på drygt 50 mil, SUV:ens stora frontarea och kantiga look förkortar aktionsradien något trots att Kia trollat i vindtunneln och fått ner luftmotståndet. Räckvidden är dock inte klassledande. Bilen laddar supersnabbt med sin 800-voltsteknik. Räckviddsbortfallet i vinterklimat är imponerande litet, även runt noll grader tycks bilen komma omkring 45 mil under vårt test. 

Ekonomi

Det är mycket pengar att betala 869 900 kronor för en bil. Men Kia EV9 är fullutrustad med nästan allt du behöver redan från start, så jag skulle i själva verket säga att det är billigt. En motsvarande Volvo EX90 går på över 1,2 miljoner kronor när den väl börjar levereras under 2025. Tyska prestigemärken blir ännu dyrare i slutändan. Med de utrymmen och egenskaper bilen erbjuder så är priset slagkraftigt, den har även släppts i enklare versioner som kostar från. 

Helhet

Kia EV9 är en väldigt bra bil som övertygar stort när det gäller det mesta. För den som vill ha en elbil med sex eller sju sittplatser är det den bästa och mest prisvärda köpet du kan göra just nu. Det här känns som en riktig vinnarbil. På många sätt är den bättre än dyrare premiumbilar, även om vissa punkter vittnar om att Kia är en uppkomling i bilvärlden. EV9 levererar även i svenska vinterförhållanden, så för den som behöver en stor SUV med massor av utrymmen där du till och med kan övernatta är den just nu ett svårslaget alternativ. 

Fakta: Kia EV9 GT Line

Pris: 869 900 kronor
Längd/bredd/höjd: 502/198/178 cm, tjänstevikt 2 585 kg, släpvagn 2 500 kg.
Motor: Dubbla elmotorer 384 hästkrafter, Vridmoment 700 Nm. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift.
Batteri: 99,8 kilowattimmar.
Räckvidd: 497 km. 
Snabbladdning 240 KW.
Acceleration 0-100 km/tim: 5,3 sekunder
Toppfart: 200 km/h.