Test av nya ID.7 – Volkswagens bästa elbil hittills

Har sedan-modeller någon framtid i bilvärlden? Det tror Volkswagen som satsar hårt på nya elektriska VW ID.7. Bilen är den första med en ny effektivare elmotor och flera förbättringar av MEB-plattformen. Carup har som en av de första fått testköra Volkswagens nya lyxiga flaggskepp – detta är Volkswagens bästa elbil hittills. 

TEST VOLKSWAGEN ID.7. Jag bjöds in till Marseille på den internationella presskörningen av de första exemplaren av Volkswagens allra nyaste elbil. Det var på vippen att det en inte blev någon testkörning alls, med bara ett par minuter kvar till landning tvingades mitt plan avbryta landningen och stiga igen. All belysning på landningsbanan hade utan förvarning slagits ut, och efter en timmes nervöst cirklande runt flygplatsen tvingades planet istället landa i Nice för att inte få slut på bränsle. Hade inte de tyska piloterna tankat oväntat mycket bränsle hade det kunnat sluta illa.

Efter många om och men kommer jag till slut fram till flygplatsen i Marseille och kan äntligen kvittera ut ett exemplar av Volkswagens nya elektriska sedan. Nya ID.7 är en elbil som går mot strömmen.  SUV:ar dominerar Europas bilmarknad mer än någonsin, samtidigt som elbilarna just nu säljer sämre än förväntat på grund av inflation och höga räntor. Flera biltillverkare, bland annat Volvo är på väg att lägga ner sina sedaner. Även Volkswagen har lagt ner sedanmodellen av Passat. Hittills i år är mer än varannan såld personbil i Europa en SUV, i Sverige är dominansen ännu högre. Att påstå att sedan är en död biltyp är ingen överdrift.

Då går Volkswagen på tvärs och återupplivar sedanen medelst elchocker. Voila! Volkswagen ID.7 är född – en lyxig elektrisk Passat sedan på steroider. Bortsett från den dyra SUV:en Touareg kan ID.7 sägas vara företagets nya flaggskepp när Pheaton sedan länge är nedlagd. En lyxig direktörsbil på över fem meter med så stort baksäte att den till och med passar den som har chaufför. 

Högsta chefen för bilmärket Volkswagen, Thomas Schäfer, har dock valt att köra sin ID.7 själv när jag stöter ihop med honom på hotellet på den franska vischan. Istället är det assistenterna som är förpassade till baksätet. 
– Den är fantastisk att köra, en väldigt bra bil, säger han när jag frågor vad han tyckte.
Här snackar vi mesta möjliga partsinlaga, och vi måste naturligtvis kolla upp om det stämmer – häng med på färden. 

Design

Volkswagen ska bli ett ”Love Brand” har högsta ledningen lovat. Jag är inte helt säker på att ID.7 är det första kärleksbarnet. Det är en långsträckt, lägre och mer strömlinjeformad version av de andra ID-bilarna. Bilen är imponerande stor, men designen känns lite anonym och diffus i konturerna. Sidolinjen svänger lite upp och ner som om designteamet inte kunnat bestämma sig riktigt. Bakdelen skulle ha kunnat tillhöra vilket bilmärke som helst. 

En del designfinesser har fått ge vika när bilen utvecklats för mesta möjliga räckvidd i vindtunnel. Luftmotståndet är fantastiskt låga Cd 0,24. Att rita väldigt strömlinjeformade elbilar har visat sig vara en svår utmaning, fråga bara Mercedes och Hyundai. 

Interiör och förarmiljö

Under presskonferensen innan körningen är Volkswagen noga med att påpeka att de förbättrat den obelysta ljuslisten och rattknapparna som fått mycket kritik. Även infotainmentskärmen har vuxit på sig rejält. Känslan när jag stiger in i bilen är skön från första stund. Interiören är snygg och kvaliteten på material i stolar och paneler är ett snäpp upp från andra ID-bilar. Här har Volkswagen gjort ett bra jobb. 

Företaget har använt psykologer i utvecklingsarbetet för att utforma förarmiljön på det mest intuitiva och säkra sättet. De har kommit fram till att det är distraherande och rent av farligt att ta bort skärmarna med hastighet och annan information i förarens synfält. Hos ID.7 finns både ett instrumentkluster och heads-up-display. Det finns även fler fysiska kontroller än tidigare, de flesta ligger i en touchlist som numera är belyst. Jag tycker det mesta fungerar bra, även om rattknapparna som ska aktivera förarstödssystemet är knepiga att aktivera på rätt sätt under färd. 

Interiören är totalt sett en av bilens starkaste sidor och här har Volkswagen lyckats betydligt bättre än med exteriören. 

Utrymmen

Behöver du en riktigt rymlig bil med stort baksäte är detta bilen för dig. ID.7 sägs vara en sedan, men egentligen är det en halvkombi. Under luckan i bak finns ett enormt bagageutrymme som rymmer 532 liter. Så länge du inte behöver köra stora kantiga kollin är bagaget rymligare än det mesta på marknaden. Det kommer snart en kombi för den som behöver ännu större lastmöjligheter. 

Baksätet är ett av klassens största och ligger i klass med de största prestigemodellerna från BMW och Mercedes. Det är inget problem att sträcka ut ordentligt för den som åker bak, oavsett om det sitter en lång person framför. Även mittplatsen är gångbar eftersom det inte finns någon kardantunnel. Det är svårt att önska sig ett rymligare baksäte. 

Någon frunk finns inte, men laddsladdar kan läggas under bagagegolvet där bak. Totalt sett är ID.7 en av marknadens rymligaste elbilar, bortsett från MPV:er och stora SUV:ar som Kia EV9 och Volvo EX90. 

Teknik & Infotainment

Volkswagen ID.7 bygger på MEB-plattformen som nu har använts i produktion i fyra år. Hos ID.7 har tekniken förbättrats på flera punkter. Bilen har fått en ny elmotor vid namn APP550 där bak som har 286 hästkrafter istället för 204 och ett vridmoment som höjts från 545 Newtonmeter till 310. Trots detta är motorn mer energieffektiv än tidigare, vilket måste sägas vara en prestation av de tyska ingenjörerna. 

Det kommer också komma en större version av batteriet med 87 kWh istället för 77 kWh netto. ID.7 har också en förbättrad version av de aktiva DCC-dämparna som finns som tillval, dessutom har styrningen optimerats för att bilen ska ligga bättre på vägen vid långa resor. 

Infotainmentsystem har varit något av Volkswagens sorgebarn och ID-bilarna har tidigare brottats med  buggar. Nu har systemet fått en rejäl ansiktslyftning och alla buggar ska vara borta. När det gäller gränssnittet så är det betydligt elegantare och mer lättnavigerat än tidigare, skärmen är också mer responsiv. Ett klart fall framåt, och det finns inte så mycket att laga på när det gäller gränssnittet. ID-bilarna har haft en störande egenhet att röstassistenten går på i tid och otid när du får samtal i bilen. Den egenheten verkar tyvärr kvarstå i ID.7. Röstassistenten aktiveras av misstag så fort vi pratar i bilen, då bilen lyssnar på röster i bilen. 

De bilar jag provkör är utrustade med samtliga förarstödssystem som Volkswagen erbjuder till modellen. På den första bilen går det dock inte använda travel assist med styrhjälp då det är trasigt. Nästa testbil fungerar bättre och bilen styr säkert på motorvägen, men du måste naturligtvis hålla händerna på ratten. Några rattrörelser som på Tesla krävs dock inte då ratten är kapacitiv och känner av om du har händerna på plats. 

Köregenskaper

Bilen som jag provkör är utrustad med aktiva DCC-dämpare som kan ställas i sport- och komfortläge. ID-bilarna är inte omtalade för att vara sportiga och körglada, däremot är de väldigt lättkörda och enkla att leva med i längden. Inte heller ID.7 tar särskilt stor plats vid körningen. Den gör helt enkelt bara det jag säger till den att göra utan att kommunicera så mycket tillbaka till föraren. Det är tryggt och bra, men inte så underhållande. 

Ett gott betyg är dock att det är lätt att köra för fort i bilen, då man inte märker av farten så mycket. Trots att bilen har en diskret fartvarnare går det lätt för fort. Det får jag bittert erfara vid ett tillfälle då en fransk fartkamera tar en dyrbar selfie med mig bakom ratten.

Komfort

I framsätet är färden väldigt vibrationsfri och komfartabel, i baksätet märks gupp och ojämnheter mera, men så vitt jag kan bedöma är bilen minst lika komfortabel som Volkswagens övriga ID-modeller, kanske till och med lite bättre. Ljudnivån är behagligt låg hela tiden, men bilen lär bullra aningen mer på svensk asfalt. 

Stolarna är väldigt sköna, och i den fullutrustade lanseringsmodellen vi provkör finns dynförlängning och massage för ryggen som är väldigt behaglig. Det går också ventilera benen om du känner dig varm. ID.7 är också en av få bilar som har golvvärme, en välkommen finess under kalla svenska vintrar. Baksätet har väldigt god sittkomfort och det går verkligen att sträcka ut benen, här sitter man skönt och mer baksäte än så här kan du inte få för pengarna.

Fartresurser

För bara några år sedan hade en sedan med 286 hästkrafter varit något verkligen extra, nu är det vardagsmat. ID.7 är tillräckligt snabb för alla behov, utan att för den sakens skull vara någon raket. Det är dock ett rejält steg upp mot tidigare ID-bilar med 204 hästkrafter och den nya elmotorn gör ett bra jobb. Det räcker utmärkt med att bilen gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder.

Räckvidd

I den första lanseringsversionen har ID.7 ett batteri på 77 kWh. Det ska ge en räckvidd på upp till 618 km, vilket är en rejäl bit mer än vad de andra ID-bilarna klarar. Orsaken är att luftmotståndet och frontarean är betydligt lägre än på SUV:arna. Senare kommer ett större batteri på 86 kWh som tillval som ska ge en räckvidd på över 70 mil. De allra flesta kommer att klara sig bra med det mindre batteriet, så det finns inte någon stor anledning att vänta med köpet för den sakens skull. 

Ekonomi

Lanseringsversionen av ID.7 Pro går loss på 664 900 kronor. Just nu erbjuder Volkswagen bilen med interiör- och exteriörpaket värt 65 600 kronor på köpet. Då ingår bland annat de sköna massagestolarna, Velour-klädsel och LED Matrix-strålkastare. Det är mycket pengar för en bil, men för den som värdesätter lång räckvidd och ett extra stort baksäte framstår det som en bra affär jämfört med de mindre ID.4 och ID.5 som hamnar på ungefär samma pris om du ska ha samma utrustning. Bilen har ett förmånsvärde på 5220 kronor brutto, vilket känns klart gångbart på tjänstebilsmarknaden. 

Helhet

Volkswagens MEB-plattform har tagit flera steg framåt i och med ID.7. En del av formen har fått offras på luftmotståndets altare, men inredningen är desto snyggare. När du väl lärt känna ID.7 är det en en tyst och bekväm kamrat på långresan som är behaglig att köra och färdas i. Den är lyxigare, rymligare och bekvämare än de andra ID-bilarna utan att vara så mycket dyrare. Och om du inte till varje pris måste ha en SUV är detta ett bra val – ID.7 är Volkswagens bästa elbil hittills. 
Fotnot: Volkswagen har bekostat resa och uppehälle under det internationella presseventet.

Fakta Volkswagen ID.7 Pro 2024

Pris: Från 664 900 kronor.
Batteri: 77 kWh
Förbrukning, medium: 11,6 kWh/100 km .
Räckvidd, blandad körning: 614 km
Motor: 210 kW (286 hk)
Toppfart: 180 km/h
Acceleration 0-100 km/h: 6.5 sekunder
Vändcirkel 10,9 m
Axelavstånd 2971 mm
Tjänstevikt, beräknad 2203 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt: 1 000 kg
Längd: 4961 mm / 4961 mm
Bredd: 1862 mm / 1862 mm
Höjd 1536 mm