Volvo EX90 är den dyraste bil som Volvo någonsin har lanserat. Timingen att mitt i krisen komma med en elbil som fullutrustad kostar över 1,3 miljoner kronor är allt annat än perfekt. Att privatleasa bilen kostar omkring 200 kronor per mil.
Volvo får sätta sitt hopp till förmögna kineser och amerikaner som är okänsliga för priset.
När Volvo lanserade sin XC90 för åtta år sedan var bilen en riktig sensation som förändrade märket och visade att en Volvo kan vara lyxig. Designen var på många sätt sensationell och gjorde att Volvo på många områden var ikapp och förbi Mercedes, BMW och Audi. Kunderna stod i kö och Volvo växte så det knakade.
Den helt elektriska EX90 känns betydligt mindre spännande och det finns inte mycket med modellen som får mig att säga wow eller åh fan. Designen känns ungefär lika överraskande som Volvo XC60 som presenterades 2017, frånsett ett par nya strålkastare. Det är från många vinklar svårt att se att EX90 är en helt ny modell. Bilen måste sägas vara oväntat slätstruken, och inte alls lika läcker som konceptbilen Volvo visade förra året.
Samtidigt som kostnads- och räntekrisen slagit till för fullt mot medelklassen presenterar Volvo sin dyraste modell någonsin. I sitt allra enklaste utförande kostar den 1,1 miljoner kronor, fullt utrustad får du punga ut med över 1,3 miljoner kronor. Att privatleasa bilen med extra utrustning går loss på svindlande 17 000 kronor i månaden. Här kan du bygga din egen version och se vad priset landar på. Milkostnaden för privatleasing landar på 205 kronor milen om du kör 1000 mil per år.
Snacka om taskig timing för Volvo med lyxlanseringen. Visserligen är EX90 billigare än motsvarande BMW iX och Mercedes EQS SUV, men många får nog ända hicka över prislappen. Audis faceliftade Audi Q8 E-tron gör ungefär samma sak som EX90, men kostar mer än 200 000 kronor mindre. Polestar 3 som bygger på samma plattform men som bara är femsitsig kostar över 100 000 kronor mindre. Visst är EX90 en lyxig och fin sjutsitsig bil med otrolig hög säkerhetsnivå, men detta kan bli tufft för Volvo.
Samtidigt som andra bilmärken återinför knapparna i förarmiljön lanserar Volvo en bil helt utan knappar, till och med varningsblinkers sitter i skärmen (hur slår man igång den om skärmen slocknar?). Radar i kupén och Lidar i alla ära, det hade funnits enklare säkerhetspoäng att plocka om Volvo varit mindre benägna att kopiera Tesla.
I Sverige och många andra Europeiska länder kommer försäljningen av EX90 bli högst marginell, särskilt nu under kostnadskrisen. Volvo Cars får sätta hopp till USA och Kina där kunderna än så länge tycks vara mindre priskänsliga än i Europa.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter