Så mår batteriet i en Tesla efter 69 200 mil

Hur mycket finns kvar i batteriet på en Tesla som gått 69200 mil? Trots att Teslan gått jorden runt 17 gånger är batteriet långt ifrån slut. Här är bilen tystar de som tvivlar på elbilar.
– Den är fortfarande hälsosam och stark, säger Rory Reid, Auto Traders programledare.

Många som är skeptiska till elbilar hävdar att bilen kommer att få byta batteri till en skyhög kostnad när miltalen börjar lite högre. Men faktum är att batteribyten som inte beror på återkallelser är tämligen ovanliga. En Tesla Model S från 2016 som gått 69 200 mil som taxi visar hur otroligt hållbart batteriet är.

Brittiska köp- och säljsajten har synat den gamla Teslan i sömmarna – med förbluffande resultat. De låter bilen gå igenom en fullständig hälsokontroll för att se hur bilen åldrats. Precis som en del andra Tesla Model S har bilen fått ett fel på torkarlänkaget, vilket i det här fallet lett en skada på motorhuven. Reparationen kostar några tusenlappar, men i det här fallet skulle även motorhuven behöva bytas.

Ofta blir det kondens i baklamporna på gamla Teslor, men den här bilen har klarat sig riktigt bra. Undersidan av bilen ser förvånansvärt ren och fin ut efter den enorma körsträckan. Den bakre växeln behöver enligt experten smörjas, något som många ägare glömmer då Tesla inte har servicekrav.

Bilen har en varning om att pyrosäkringen på batteriet behöver bytas, men själva batteriet har överraskande mycket liv kvar i sig efter 69 200 mil. Med hjälp av en app som heter Tessie kollas batterihälsan upp. Det visar sig att batteriets kapacitet klassas till 76,9 procent, vilket måste sägas vara fantastiskt efter att det snabbladdats merparten av den långa körningen.

En annan batterikontroll som görs av Auto Traders expert visar på ett hälsotillstånd på 72 procent, så eventuellt finns ytterligare en mindre försämring. Det stämmer relativt bra med räckviddstestet på motorväg som gav en räckvidd på 30,4 mil.

– Det bevisar bara att allt snack om att du hör i massmedia om elbilsbatterier som bara håller i några år och kostar 100 000-tals kronor att bygga inte är fallet om de behandlaren som vilken annan bil och underhåller batteriet, något bilen oftast tar hand om själv, säger Rory Reid.
LÄS MER: