Så klarade nya Teslan expertens tuffa test

Tesla-Björn gav nya Tesla Model Y Long Range RWD en riktig match. Han testade om bilen höll för tillverkarens löfte. Men de låga hösttemperaturerna är en utmaning för elbilen.

Det är sent på söndagskvällen i oktober. Tesla-Björn ska testa Teslas nya bakhjulsdrivna långdistansare. Enligt tillverkaren ska den klara av att köra 60 mil på en enda laddning. Nu är frågan om Tesla kan leva upp till det löftet.
– På en enda laddning är det större chans att du behöver ta rast innan Model Y behöver det, skriver Tesla på sin hemsida.

Tesla-Björn tänker testa det påståendet. Han har testat många Teslor tidigare och är en expert på området.
– Det är sent en söndag kväll och inte mycket trafik. Det är sex grader ute i slutet av november, det kan vara ett utslag av global uppvärming, säger Tesla-Björn.

Han tar en titt i färddatorn efter det första testet. Björn har kört i 47,8 mil och bilen har inte dragit mer än 153 wattimmar per kilometer. Det är bättre än konkurrenter som Renault Scenic som hamnade på 173 och Audi e-tron med 209.

Efter testet i 90 kilometer i timmen prövar han att köra fortare. Nu tänker han titta efter hur mycket bilen drar om man höjer hastigheten till 120. Klockan är snart tolv och den norska motorvägen ligger nästan öde.
– Den här bilen är väldigt tyst, det kan vara däcken som är Nokian Hakkapeliitta, säger Tesla-Björn.

När han kommer fram tittar han återigen på datorn. Nu har bilen dragit 220 wattimmar per kilometer.
– Jag trodde den skulle vara effektivare. Men nu är det vinter och då drar den mer än under sommaren då förutsättningarna är mer gynnsamma, säger Tesla-Björn.

Han jämför återigen med Renault Scenic som i 120 drog 238 wattimmar och Audi 279.  Och konstaterar att det är en bra bil, men nog hade Tesla-Björn haft ännu högre förhoppningar på den här långdistansaren till Tesla.
LÄS MER: