Polestar ska delas ut till Volvos aktieägare – men hur det går för bolaget hålls hemligt. Polestar skjuter nu upp sin kvartalsrapport för Q4 2023 och sin årsrapport till absolut sista tillåtna dagen. Rapporten skulle ha lämnats 29 februari men kommer inte förrän den 30 april – flera veckor efter att Volvo Cars delat ut aktierna till sina ägare.
I tisdags beslöt Volvo Cars på bolagsstämman att dela ut 62,7 procent av sina aktier i elbilsmärket Polestar till sina aktieägare. Volvo Cars vill inte längre låna ut pengar till Polestar och gör sig därför av med majoriteten av sitt ägande i det förlustbringande elbilsmäret. Den som äger aktier i Volvo Cars den 10 april får depåbevis som kan bytas mot Polestaraktier. Men ägarna i Volvo Cars får inte veta vad de ska få. Polestars ekonomiska status hålls hemlig.
Polestar har ännu en gång skjutit upp sin kvartalsrappport för Q4 och årsrapport. De hade från början lovat att släppa rapporten den 29 februari i år. Men i sista stund sköts rapporten upp på grund av redovisningstekniska skäl.
– Polestar justerar releasedatumet för de preliminära oreviderade finansiella och operativa resultaten för helåret 2023 till ett senare datum. Detta kommer att ge företaget tid att slutföra det första året av efterlevnad som krävs enligt Sarbanes-Oxley Act från 2002, sade bolaget när rapporten sköts upp den 27:e februari.
Nu står det klart att rapporten inte kommer förrän den 30 april. Längst ner i ett pressmeddelande om en bilmässa i New York har Polestar gömt uppgiften om att rapporten ska lämnas på allra sista tillåtna dagen. Hade Polestar väntat ytterligare en dag hade de kunnat få böter och sanktioner av amerikanska finansinspektionen SEC. Att ett börsbolag lämnar sin års- och kvartalsrappport fyra månader efter räkenskapsåret utgång är ytterst ovanligt och något som tyder på svåra redovisningsproblem.
– Som “foreign issuer” I USA finns inget krav på kvartalsrapporter (även om vi väljer att göra det) och årsrapporten behöver presenteras senast 30 april, uppger Polestars kommunikationschef Theo Kjellberg för Carup.
Det betyder att Volvo Cars aktieägare får ta emot aktierna i Polestar utan att veta hur det går för Polestar. Polestar fick i slutet av februari ett banklån på 10 miljarder kronor från 12 olika banker efter att Geely gått i borgen för lånen. Men bolaget har uppgett att de har ytterligare finanseringsbehov. Det senast kända resultatet för Polestar är för tredje kvartalet 2023. Då gjorde bolaget en rörelseförlust på 2,7 miljarder kronor.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter