Den svenska elbilen Nevs Emily GT uppges bli verklighet och ska tillverkas i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Enligt Auto, Motor & Sport har två svenska bolag köpt upp elbilen som utvecklats av Saab-ingenjörer.
– Enligt en säker källa på Nevs ska Emily GT tillverkas i Trollhättan på Stallbacka! På riktigt, uppger Alrik Söderlind, chefredaktör på Auto, Motor & Sport.
Förhandlingarna om att sälja elbilsprojektet Nevs Emily GT ser ut att vara på väg att ge resultat. Enligt Auto, Motor & Sport som avslöjade hela projektet i våras är det nu klart att en hemlig investerare ska köpa elbilen. Den ska dessutom börja tillverkas i Saabs gamla fabrik i Stallbacka i Trollhättan. Tre månader efter att projektet avslöjades ska en hemlig investerare ha skrivit på ett ”Letter of Intent” om att köpa hela Nevs Emily GT-projektet. Enligt tidningen ska det handla om ”två svenska bolag och samma europeiska ägare”.
Nu ska alla detaljer göras klart och affären ska offentliggöras under augusti. Bilarna kommer att fortsätta utvecklas i Trollhättan och det är planerat för en serieproduktionen i Saabs gamla fabrik i Trollhättan. Tidigare i våras köptes Saab-fabriken till 80 procent av miljardären Svante Andersson och hans bolag Stenhaga Invest. Redan då talades det om bilproduktion igen.
– Det är spännande saker på gång, det kan bli bilproduktion igen, sade Svante Andersson till Carup.
Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT är en så kallad Grand Tourer med egenskaper som överträffar många av dagens elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter. En senare version kommer ha totalt 653 hk och 2 200 Nm från fyra hjulmotorer. Det ger en acceleration upp till 100 km/h på drygt tre sekunder.
Nevs vd Nina Selander är en nyckelperson i processen och har under våren förhandlat med flera intressenter efter att projektet blivit en världsnyhet då det blev offentliggjort.
– Ja, det är riktigt roligt att vi fått så stor uppmärksamhet som i sin tur bidragit till seriösa intressenter. Vi har hittills kontaktats av ett 15-tal och nu ”trattat ner” det till ett par/fåtal intressenter. Alla är bra och seriösa med olika bakgrund med mer eller mindre direkt koppling till bilindustrin sedan tidigare samt både svenska och utländska, sade Nina Selander till Carup i början av juni.
LÄS MER: Enorm potential för att återuppliva Saab
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter