Larmet: Körförbud på många bilar när 3G släcks ner

100 000-tals svenska bilar kan få körförbud när 2G- och 3G-näten släcks ner. Orsaken är att det obligatoriska nödsamtalssystemet e-Call slutar att fungera i många nyare bilar. 
Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på vägarna, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Redan idag har flera mobiloperatörer börjat släcka ner sina 2G- och 3G-nät. Under 2025 släcks många av näten ned helt. För bilägare blir konsekvensen att funktioner som fjärrstyrd parkeringsvärmare och nödsamtalssystemet e-Call kan sluta att fungera. För bilar nyare än 1 april 2018 kan det innebära körförbud.

Carup har i flera artiklar berättat att många svenska bilmodeller och bilägare är drabbade. I många fall är det bilar så nya som 2020-2021 som har system som slutar att fungera. Orsaken är att tillverkarna använt gamla 2G- och 3G-modem in i det sista, istället för att montera in modern teknik i bilarna. 
LÄS MER HÄR: Lista – så drabbas olika bilmodeller

Många bilägare kommer att tappa funktioner i bilen när 2G- och 3G-näten släcks ne. Är bilen nyare än 1 april 2018 blir det körförbud, enligt M Sverige.
Sent tillverkade exemplar av Volvo V40 kan inte uppdateras och ligger i riskzonen för körbudet.

Nu går bilistorganisationen M Sverige ut och varnar för att svenska bilar till och med kan beläggas med körförbud. Det har sålts 1,6 miljoner bilar i Sverige efter att det blev obligatoriskt att ha nödsamtalssystemet e-Call. När systemet slutar att fungera kommer nyare bilar vars nödsamtalssystem slutar att fungera att få anmärkning i kontrollbesiktningen, uppger M Sverige.

– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Audi-modeller ända fram till 2021 riskerar att få körförbud, enligt M Sveriges larm.

Totalt har det sålts 1,6 miljoner personbilar efter den 31 mars 2018 då systemet blev obligatoriskt för nya bilar. Det är inte klarlagt exakt hur många som drabbas. Men enligt flera kartläggningar som Carup har gjort handlar det om många bilmodeller.

Bland annat har Audi och Volkswagen ett flertal modeller som använt 2G- och 3G-modem ända fram till 2021. Även nyare Toyota-modeller kan vara drabbade. För Volvo kan det räcka med en mjukvaruuppdatering, medan vissa modeller inte går att uppdatera, till exempel V40. Men många andra bilmärken är drabbade. Carup har tidigare försökt få besked från generalagenter, men de flesta har valt att inte svara. M Sverige råder alla bilägare som är osäkra att kontakta biltillverkaren.  
LÄS MER HÄR: Lista – så drabbas olika bilmodeller

– Bilar som inte uppfyller sitt typgodkännande får inte rulla på vägarna, tillsynsansvaret för detta är Transportstyrelsens. Men det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm. Transportstyrelsen måste kräva av biltillverkarna att bilarna uppfyller gällande trafiksäkerhetskrav, nollvisionen medger inget annat, säger Carl-Erik Stjernvall.

Branschorganisatonen Mobility Swedens medlemmar, biltillverkarna och bilimportörerna, arbetar med frågan men enligt M Sverige saknas en gemensam agenda. Det pågår även arbete i EU för att se över hanteringen av SOS-samtalen e-Call. Men Sverige drabbas hårt då näten stänger redan 2025, på webbplatsen bytnät.nu finns mer information om nedsläckningen. 

Volkswagen Group Sverige, som representerar Volkswagen, Audi, Skoda, Seat och Porsche, säger sig inte ha indikationer på att nedstängningen av nödsamtalstjänsten e-Call kan leda till körförbud för deras bilar.
– Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher och myndigheter och politik på såväl Sverige- som Europanivå. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna och ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över. Även om tjänsten e-Call är något som kan påverkas vid nedstängning av 2G/3G-näten så har vi inga indikationer om att det skulle leda till körförbud för bilar. Tvärtom pågår en konstruktiv dialog mellan vår branschförening Mobility Sweden och berörda myndigheter. Vi hänvisar till dessa aktörer för vidare frågor, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen Group Sverige till Carup.

Bilbranschens organisation Mobility Sweden vill nyansera bilden av att bilar kan få körförbud i besiktningen. De säger sig ha en konstruktiv dialog med berörda myndigheter och besiktningsföretag för att undvika att bilar får körförbud. 
– Även om tjänsten eCall är något som kan påverkas vid nedstängning av 2G/3G-näten så har vi inga indikationer på att det skulle leda till körförbud för bilar. Tvärtom pågår en konstruktiv dialog mellan Mobility Sweden och berörda myndigheter, säger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden.
LÄS MER: