Albert har inte laddat sin laddhybrid på 9 år. Trots det ska den vara felfri – nu ska den besiktas.
– Det var för mycket krångel för mig, säger han.
Många bilägare köper en bil enbart för att ha något som kan ta dem från punkt A till punkt B. En av dessa är nederländaren Albert Hendriks. Han bestämde sig 2017 för att köpa en bil och valet landade till slut på en begagnad Mitsubishi Outlander. Han valde modellen för att hans flickvän tyckte den var vacker. Något han däremot missade var att han köpt en laddhybrid.
– Först visste jag inte ens att det var en laddhybrid med ett laddningsbart batteri, jag drogs främst till utseendet och lyxen. Jag vet inte mycket om det, eftersom jag inte är någon riktig bilentusiast, säger Albert Hendriks till Autoweek.
Efter att Albert insett att han faktiskt kunde ladda sin bil gjorde han det några gånger. Men när han insåg hur mycket det kostar att ladda, bestämde han sig för att sluta helt.
– Jag blev chockad när jag fick notan. Dessutom måste jag åka ganska långt till laddstationen, så det var för mycket krångel för mig. Sedan dess har jag kört helt på bensin, säger han.
Albers Outlander har alltså knappt laddats alls de senaste nio åren. Bilen har dessutom körts en hel del och har i dag 50 000 mil på mätarställningen. När Albert köpte bilen låg den på drygt 8 000 mil. Nyligen bestämde sig holländaren för att lämna in bilen på besiktningen. Där fick besiktningsmannen Joep Schuurman ta en närmare titt på det totalt urladdade 12-kWh batteriet.
– Det skulle inte förvåna mig då om det är game over för batteriet, säger Joep.
Joep Schuurman provkör laddhybriden och märker genast att det är något fel på batteriet. Han prövar också att undersöka hur mycket kapacitet som finns kvar och verktyget visar 64,3 procent. Resten av bilen undersöks också, men där hittas färre problem.
– Tekniskt sett är det en ganska bra bil. Motorn och växellådan ger inte intrycket av att den har 500 000 på mätarställningen än. Det är batteriet som förstör det roliga, säger han.
När besiktningen är klar är listan med problem inte lång alls. Det verkar som Albert inte tänker lämna sin laddhybrid och han har inga planer på att försöka ladda den framöver heller. Han kommer dock leta efter ett nytt batteri.
– Jag vet inte vad jag vill ha just nu, så jag fortsätter bara att köra den och letar efter ett nytt eller begagnat batteri. Enligt min mening är bilen fortfarande värd det, och på så sätt har jag mer tid att fundera på en potentiell efterträdare, säger han till Autoweek.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.





















