100 000-tals svenska bilar tappar snart sin uppkoppling när 2G- och 3G-näten släcks. Volvo och Mercedes är två av märkena som drabbas hårt med värme och SOS-funktioner som försvinner.
– Tjänster som påverkas inkluderar infotainmentappar, eCall/SOS/ACN och On Call-tjänster i bilen och Volvo Cars app-fjärrtjänster, säger Volvo Cars PR-chef Magnus Holst.
Många svenska bilägare har redan bittert fått erfara att deras bilar tappat uppkoppling när 2G- och 3-näten håller på att att släckas ner. Näten släcks nu i allt snabbare takt och problemen väntas växa det närmaste året. Carup har kartlagt vilka modeller som påverkas hos några av de största bilmärkena. Allt från nödsamtal till att starta bilens värme i appen slås ut hos drabbade bilar. Och de flesta märken har ingen lösning.
Mercedes
Mercedes är ett märke som drabbas väldigt hårt, då mer eller mindre alla bilmodeller fram till juni 2018 endast har 3G-uppkoppling. Även lyxmodeller som S-class förlorar nu kontakten med nätet.
– När vinterkylan kom att vi inte längre kunde hitta dieselvärmaren i vår Mercedes Me app och Mercedes gör inget för att hjälpa. Enligt Mercedes har operatören som de använder för att ta emot data i bilen slutat att stödja 3G, säger en Mercedesägare till Carup.
Mercedes i Sverige bekräftar de stora problemen för Carup. Ägarna får klara sig utan värme i appen eller nödsamtal under bilens återstående livstid, för Mercedes kommer inte kunna erbjuda någon lösning.
– Beslutet att fasa ut 2G/3G-tekniken togs av mobiloperatörerna och ligger utanför vår kontroll. Mercedes-Benz stänger inte av 2G/3G-tekniken och fordonen kommer att fortsätta att stödja det. Under utvecklingsperioden motsvarade de installerade systemen i de berörda modellerna den senaste tekniken. Mobiloperatörerna tog beslutet att stänga ned de relevanta mobilkommunikationerna. Vi ber om ursäkt till våra kunder som berörs av detta. För framtida bilmodellers tekniska arkitektur har vi övervägt mer flexibilitet vid mobila teknikförändringar på bästa möjliga sätt, säger Charlotte Bauer, kommunikationschef hos Mercedes.
Beroende på produktionsår kan följande Mercedes-bilar utan en LTE-modul (inklusive stöd för Voice over LTE) i serie påverkas:
C117, X117, X156, W166, X166, R172, W176, R190, C190, W204, X204, W205, C205, W207, W212, W213, S213, C238, A2717, W, C217, W, C217, C, 31 , A238, W242, W246, X253, X290, C292, W451, W453, W463, W447, W470.

Volvo
Hos Volvo är det 300 000 bilar i Europa som helt tappar kontakten med nätet inom kort. Enligt Volvo kan tjänster som inkluderar infotainmentappar, eCall/SOS/ACN och On Call-tjänster i bilen och Volvo Cars app-fjärrtjänster påverkas. Det innebär att funktioner som nödsamtal, körjournal och värmarappar slutar att fungera.
– Volvobilar som inte har vårt senaste system med Google inbyggt innan 2019 påverkas – i olika utsträckning, säger PR-chefen Magnus Holst.
På nyare årsmodeller från Volvo kommer det att finnas en mjukvaruuppdatering tillgänglig. Dessa bilar har ett 2G/3G/4G-modem men stöder för närvarande inte röst över 4G. Med den nya programvaran kommer röstsamtal över 4G att aktiveras samt andra firmwarerelaterade uppdateringar som kommer att säkra de anslutna tjänsterna. Detta säkerställer att eCall/SOS/Automatic Crash Notification och eCall/On Call/Assist fungerar efter 2G/3G-nedstängningen, såväl som fjärrtjänster och tjänster som Sensus Connect och Connected Safety.
För flera olika Volvomodeller som byggdes fram till 2017 finns ingen uppdatering tillgänglig. Detta gäller bland annat V40 (fram till 2019), V50, S60, V60, V70, S80, XC90 som inte bygger på de så kallade SPA- och CMA-plattformarna finns ingen uppdatering tillgänglig. Bilarna kommer att tappa funktionen med SOS-samtal och appen där parkeringsvärmen kan startas slutar fungera.
– Kunden kommer fortfarande kunna styra parkeringsklimatfunktionerna från bilen. I USA finns hårdvarulösningar tillgängliga, men de är inte tekniskt genomförbara för europeiska bilar och är därför inte tillgänglig här. Volvo rekommenderar inte tredjepartslösningar, säger Magnus Holst.
Toyota
Även Toyota, som är Sveriges tredje största bilmärke, bekräftar att de påverkas av nedsläckningen av 2G/3G. När det gäller nödsamtal kan det handla om många modeller, medan även tidiga modeller av dagens generation av RAV4 och Corolla kan tappa fler funktioner då de har kommunikation med 2G/3G.
– Generellt påverkas alla uppkopplade tjänster i de bilar som är utrustade med datakommunikationsmodul med 2G/3G men framförallt påverkas eCall-systemet som ju genom EU-förordning (2015/758) är lagstadgad för alla nya typgodkända bilar sedan flera år tillbaka. Det finns i dagsläget ingen lagstiftning och harmonisering för 4G när det gäller eCall. Tidiga modeller av nuvarande generation av Toyota Corolla och RAV4 fram till 2020 är utrustade med datakommunikationsmodul med 2G/3G.
Volkswagen
Volkswagen-bilar tillverkade så sent som 2020-2021 kan ha 3G-modem och förlora viktiga funktioner:
– Frågan om nedstängning av 2G/3G-näten har diskuterats på EU-nivå och där har flera organisationer – bland annat ACEA som är de europeiska biltillverkarnas samarbetsorgan – lyft fram olika potentiella konsekvenser. När dessa nät stängs ned så kommer de påverka olika funktioner i samhället som är beroende av denna kommunikationsstandard – i detta ingår även uppkopplade tjänster i bilar som har denna teknik. Tjänster som kan komma att påverkas är de fall där man använder en applösning för kommunikation med bilen. I flera fall kan dock t ex parkeringsvärmare fjärrstartas ändå då de flesta modeller har fjärrkontroll till denna funktion. Vi kan också säga att vi, såvitt vi vet just nu, inte har möjlighet att erbjuda en lösning för att konvertera bilar i efterhand till 4G-standard. Vad som gäller för de enskilda märkena i vår koncern kan respektive märke besvara. För Volkswagen Personbilar kan man säga att det gäller flera olika modeller som producerats fram till 2020-2021, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.
Kia
Ett av märkena som klarar sig bäst genom nersläckningen är Kia, då de inte har 2G/3G-modem i sina bilar.
– Vi har inte några modeller som påverkas alls. Alla våra bilar som har inbyggd uppkoppling har haft LTE (4G) från start, uppger PR-chefen David Lilja
Carup har sökt flertalet biltillverkare för att utröna vilka bilmodeller som är drabbade och vi kommer att uppdatera listan löpande.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter