Lista: Bilar som snart tappar värme och SOS i 3G-kaoset

100 000-tals svenska bilar tappar snart sin uppkoppling när 2G- och 3G-näten släcks. Volvo och Mercedes är två av märkena som drabbas hårt med värme och SOS-funktioner som försvinner. Andra bilmärken, som Volkswagen och Audi, tappar funktioner på så nya bilar som årsmodell 2020-2021.
– Tjänster som påverkas inkluderar infotainmentappar, eCall/SOS/ACN och On Call-tjänster i bilen och Volvo Cars app-fjärrtjänster, säger Volvo Cars PR-chef Magnus Holst. 

Många svenska bilägare har redan bittert fått erfara att deras bilar tappat uppkoppling när 2G- och 3-näten håller på att att släckas ner. Näten släcks nu i allt snabbare takt och problemen väntas växa det närmaste året. Carup har kartlagt vilka modeller som påverkas hos några av de största bilmärkena. Allt från nödsamtal till att starta bilens värme i appen slås ut hos drabbade bilar. Och de flesta märken har ingen lösning. För bilar som är nyare än 1 april 2018 kan det till och med bli tal om körförbud om e-callstystemet slutar att fungera.

Mercedes

Mercedes är ett märke som drabbas väldigt hårt, då mer eller mindre alla bilmodeller fram till juni 2018 endast har 3G-uppkoppling. Även lyxmodeller som S-class förlorar nu kontakten med nätet.
– När vinterkylan kom att vi inte längre kunde hitta dieselvärmaren i vår Mercedes Me app och Mercedes gör inget för att hjälpa. Enligt Mercedes har operatören som de använder för att ta emot data i bilen slutat att stödja 3G, säger en Mercedesägare till Carup.

Mercedes i Sverige bekräftar de stora problemen för Carup. Ägarna får klara sig utan värme i appen eller nödsamtal under bilens återstående livstid, för Mercedes kommer inte kunna erbjuda någon lösning. 
– Beslutet att fasa ut 2G/3G-tekniken togs av mobiloperatörerna och ligger utanför vår kontroll. Mercedes-Benz stänger inte av 2G/3G-tekniken och fordonen kommer att fortsätta att stödja det. Under utvecklingsperioden motsvarade de installerade systemen i de berörda modellerna den senaste tekniken. Mobiloperatörerna tog beslutet att stänga ned de relevanta mobilkommunikationerna. Vi ber om ursäkt till våra kunder som berörs av detta. För framtida bilmodellers tekniska arkitektur har vi övervägt mer flexibilitet vid mobila teknikförändringar på bästa möjliga sätt, säger Charlotte Bauer, kommunikationschef hos Mercedes.

Beroende på produktionsår kan följande Mercedes-bilar utan en LTE-modul (inklusive stöd för Voice over LTE) i serie påverkas:
C117, X117, X156, W166, X166, R172, W176, R190, C190, W204, X204, W205, C205, W207, W212, W213, S213, C238, A2717, W, C217, W, C217, C, 31 , A238, W242, W246, X253, X290, C292, W451, W453, W463, W447, W470.

Många Volvomodeller fram till 2017 kommer tappa kontakten med nätet för gott. Nyare bilar kan behöva en uppdatering.

Volvo

Hos Volvo är det 300 000 bilar i Europa som helt tappar kontakten med nätet inom kort. Enligt Volvo kan tjänster som inkluderar infotainmentappar, eCall/SOS/ACN och On Call-tjänster i bilen och Volvo Cars app-fjärrtjänster påverkas. Det innebär att funktioner som nödsamtal, körjournal och värmarappar slutar att fungera.
– Volvobilar som inte har vårt senaste system med Google inbyggt innan 2019 påverkas – i olika utsträckning, säger PR-chefen Magnus Holst. 

På nyare årsmodeller från Volvo kommer det att finnas en mjukvaruuppdatering tillgänglig. Dessa bilar har ett 2G/3G/4G-modem men stöder för närvarande inte röst över 4G. Med den nya programvaran kommer röstsamtal över 4G att aktiveras samt andra firmwarerelaterade uppdateringar som kommer att säkra de anslutna tjänsterna. Detta säkerställer att eCall/SOS/Automatic Crash Notification och eCall/On Call/Assist fungerar efter 2G/3G-nedstängningen, såväl som fjärrtjänster och tjänster som Sensus Connect och Connected Safety.

För flera olika Volvomodeller som byggdes fram till 2017 finns ingen uppdatering tillgänglig. Detta gäller bland annat V40 (fram till 2019), V50, S60, V60, V70, S80, XC90 som inte bygger på de så kallade SPA- och CMA-plattformarna finns ingen uppdatering tillgänglig. Bilarna kommer att tappa funktionen med SOS-samtal och appen där parkeringsvärmen kan startas slutar fungera. 

– Kunden kommer fortfarande kunna styra parkeringsklimatfunktionerna från bilen. I USA finns hårdvarulösningar tillgängliga, men de är inte tekniskt genomförbara för europeiska bilar och är därför inte tillgänglig här. Volvo rekommenderar inte tredjepartslösningar, säger Magnus Holst. 

Toyota

Även Toyota, som är Sveriges tredje största bilmärke, bekräftar att de påverkas av nedsläckningen av 2G/3G. När det gäller nödsamtal kan det handla om många modeller, medan även tidiga modeller av dagens generation av RAV4 och Corolla kan tappa fler funktioner då de har kommunikation med 2G/3G. Även fabriksnya Toyota har idag 2G- och 3G-modem för SOS och kommer slås ut från nätet.

– Generellt påverkas alla uppkopplade tjänster i de bilar som är utrustade med datakommunikationsmodul med 2G/3G men framförallt påverkas eCall-systemet som ju genom EU-förordning (2015/758) är lagstadgad för alla nya typgodkända bilar sedan flera år tillbaka. Det finns i dagsläget ingen lagstiftning och harmonisering för 4G när det gäller eCall.  Tidiga modeller av nuvarande generation av Toyota Corolla och RAV4 fram till 2020 är utrustade med datakommunikationsmodul med 2G/3G, uppger Toyota i Sverige för Carup.

Volkswagen

Volkswagen-bilar tillverkade så sent som 2020-2021 kan ha 3G-modem och förlora viktiga funktioner:
– Frågan om nedstängning av 2G/3G-näten har diskuterats på EU-nivå och där har flera organisationer – bland annat ACEA som är de europeiska biltillverkarnas samarbetsorgan – lyft fram olika potentiella konsekvenser. När dessa nät stängs ned så kommer de påverka olika funktioner i samhället som är beroende av denna kommunikationsstandard – i detta ingår även uppkopplade tjänster i bilar som har denna teknik. Tjänster som kan komma att påverkas är de fall där man använder en applösning för kommunikation med bilen. I flera fall kan dock t ex parkeringsvärmare fjärrstartas ändå då de flesta modeller har fjärrkontroll till denna funktion. Vi kan också säga att vi, såvitt vi vet just nu, inte har möjlighet att erbjuda en lösning för att konvertera bilar i efterhand till 4G-standard. Vad som gäller för de enskilda märkena i vår koncern kan respektive märke besvara. För Volkswagen Personbilar kan man säga att det gäller flera olika modeller som producerats fram till 2020-2021, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Audi

Audimodellerna A1, Q3, A3, Q5, A6, A7, A8, Q7 och Q8 från modellår 2020 och tidigare kommer enligt återförsäljare snart inte ha någon kontakt med nätet. För Audi A4 och A5 försvinner uppkopplingen på bilar som är från modellår 2019 och tidigare. Hos bilarna kommer Audi Connect Safety & Service inte längre att fungera. Det innebär bland annat att automatiska SOS-samtal vid en allvarlig olycka slås ut och att bilarnas appar tappar sin funktionalitet med bland annat start av värme. 

BMW

I Norden kommer 2G-nätverket vara fullt fungerande i ett antal år framåt så det är endast 3G-nätet som stängs ned. Alla bilar som i dag utnyttjar 3G-uppkoppling kommer att automatiskt falla tillbaka på 2G-nätverket. Alla digitala tjänster som finns tillgängliga för 3G kommer fungera fullt tillfredställande även med en 2G-uppkoppling så kunderna kommer inte märka någon skillnad, uppger BMW Sverige.

Ford

Ford har inga bilar med enbart 3G. Det som finns är 2G i vissa äldre modeller med enklare uppkopplingstjänster och de kan påverkas av nedstängningen. Det gäller inte bilar som har e-call system eller bilar med Ford Connected-tjänster (FordPass) då de har 4G. Det finns inga uppgifter idag om Ford kommer att erbjuda en lösning för att konvertera bilen från 2G till 4G.

Kia

Ett av märkena som klarar sig bäst genom nersläckningen är Kia, då de inte har 2G/3G-modem i sina bilar. 
– Vi har inte några modeller som påverkas alls. Alla våra bilar som har inbyggd uppkoppling har haft LTE (4G) från start, uppger PR-chefen David Lilja.

Opel och Peugeot

Från och med nuvarande 308 och 408 för Peugeot, C4, C4 X och C5 X för Citroën och Astra för Opel, är alla nya modeller utrustade med 4G. Tidigare modeller än dessa är inte det. Det tittas just nu på en modul som ska kunna bytas ut så att kunder ska kunna uppdatera sin bil. Exakt hur det kommer att se ut vet vi inte än, uppger KW Bruun.

Renault

Sveriges största teleoperatörer har inlett nedstängningar av 3G-näten. Och många av dem tror att 2G-näten kommer att ha stängts ned till utgången av 2025. I Frankrike övervakar man detta för alla länder och vad det ger för påverkan. Målet är givetvis ingen påverkan för slutkund och där det behövs (äldre applikationer) kommer uppdateringar utföras. Det finns dock ingen klar överblick för Sverige idag, uppger Renault Nordic.

Carup har sökt flertalet biltillverkare för att utröna vilka bilmodeller som är drabbade och vi kommer att uppdatera listan löpande. 

Nissan

Nissan LEAF upp till MY 16 samt NV-200 ska fungera med 2G så länge det är aktivt. Nissan LEAF MY17 och MY18 samt e-NV200 MY 18 är kompatibelt med 4G, uppger Nissan Sverige.


LÄS MER: