Här är bilen som just passerat 50 000 mil utan en enda större reparation. Tomas Kumms Subaru Legacy Diesel har klarat den imponerande sträckan med enbart byte av slitdelar. Här är knepen som ligger bakom den imponerande körsträckan.
Häromdagen berättade Carup om en Tesla som klarat 50 000 mil med samma batteri, men med en mängd andra reparationer. Nu kommer nyheter om att en svenskägd Subaru Legacy diesel från 2010 klarat samma imponerande sträcka, 12 varv runt jorden, utan en enda större reparation. Bilen ägs av Tomas Kumm från Strömstad.
– Vi bytte till Subaru eftersom vi tyckte vi fick mer för pengarna. Det är familjens tredje Subaru och Imprezan som körs av min fru har gått 27 000 mil, säger Tomas Kumm. Han berättar att han numera kör närmare 4 000 mil per år. Han att tycker serviceintervallerna är lite täta men har å andra sidan fått ett problemfritt bilägande.
LÄS MER: Körde 60 000 mil i en Tesla – så lite har bytts
Tomas har nu gratulerats av bilverkstaden Nores och oljetillverkaren Midland. Det finns några knep som fått motorn att bli extra hållbar, om man ska tro oljeexperterna.
– Det handlar om förebyggande underhåll med lojalitet till serviceintervallerna, ett bra körsätt som innebär att motorn bland annat håller rätt arbetstemperatur, en bra olja, och en bra motorkonstruktion samt jämn och hög bränslekvalitet. Alla dessa saker samverkar, säger Bosse Andersson expert hos oljetillverkaren Midland.
Bilen rullar nu vidare och verkstaden uppger att inget extra underhåll utöver vanlig service är planerat på den 13 år gamla Subarun.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter