Så kördes Teslan 50 000 mil – med samma batteri

Många oroar sig över att behöva byta batterier i elbilen efter en längre körsträcka. Här är Teslan som visar att oron kan vara obefogad. Bilen har körts över 50 000 mil som taxi med samma batteri. 

En av de vanligaste invändningarna från de som är skeptiska till elbilar är att batteriet inte kommer att hålla och att bytet blir oskäligt dyrt. Men nu börjar det dyka upp en hel del elbilar, främst Teslor, som visar att oron är obefogad. 

En taxiägare i Kanada berättar nu att han kört sin Tesla Model S 90D över 50 000 mil, och bilen har fortfarande originalbatteriet, uppger DriveTesla på X. Batteriet har bara försämrats 12 procent av alla milen. Bilen har fortfarande en räckvidd på 412 km, jämfört med 455 km när den var ny. Bilen har till stor del snabbladdats under de sju åren den rullat i trafik. 

Stora delar av laddningen har skett på gratis snabbladdare.

Även om batteriet har klarat sig har bilen av naturliga skäl behövt en del andra reparationer. Bland annat har elmotorn bytts, luftkonditioneringen har renoverats, de bakre bärarmarna är bytta, servostyrningen är reparerad, fjädrar är utbytta och sätena har bytts.

Samma taxiägare har ytterligare en Tesla Model S som körts 70 000 mil, på den bilen fick dock batteriet bytas efter 36 000 mil, en körsträcka relativt få bilar ens uppnår idag. Bilen rullar nu vidare i taxitjänst och utbytesbatteriet har utan problem rullat över 34 000 mil.

De kanadensiska Teslorna är långt ifrån de enda som rullat långt. Tysken Hansjörg von Gemmingen har kört 180 000 mil i sin Tesla Model S. Det har blivit tre batteribyten. De två första betalades dock av Tesla eftersom de gick på garanti. Elmotorn i rekord-Teslan har fått bytas nio gånger.