Här kör Teslas självkörning mot rött i nytt test

Hur bra är egentligen Teslas programvara för självkörning? Frågan är avgörande för hela företaget, enligt Elon Musk. Ett nytt oberoende test reser stora frågor om systemet verkligen håller vad världens rikaste man lovar inför Teslas Robotaxi-event. I testet körde Tesla bland annat mot rött i trafikljus. 

Den 10 oktober ska Tesla visa upp sin nya Robotaxi som bygger på företagets teknik för ”Full Self Driving”. Enligt Elon Musk kan detta skapa ett större värde än hela Teslas biltillverkning. Men ett nytt oberoende test som publiceras i världens största motortidning Motortrend ifrågasätter systemen. 

Testföretaget AMCI har testat FSD-systemet mycket ingående i verklig körning och hävdar att det inte kan köras mer än 20 km utan att människan behöver ingripa. Stämmer uppgifterna blir det svårt för Tesla att lansera en Robotaxi utan ytterligare omfattande utveckling. Teslas aktiekurs har stigit med 35 procent inför eventet. Vem som betalat för AMCI:s test framgår inte.

AMCI:s test gjordes under över 160 mil och de kallar prestandan för Tesla FSD i betaversion för “misstänkt”. Tesla låter 100 000-tals ägare testa systemet istället för utvecklingsavdelningen som på andra tester. AMCI testade en Tesla Model 3 med FSD-versionerna 12.5.1 och 12.5.3 i fyra olika körmiljöer: stadsgator,  tvåfiliga motorvägar utanför staden, bergsvägar och större motorvägar. 

Systemet, som ännu inte släppts i Europa, imponerar genom att bara använda kameror för att styra bilen, men under testet var föraren tvingen att ingripa minst en gång varannan mil. Något som kanske imponerar i vanlig körning, men som inte skulle fungera i en Robotaxi utan förare. 

Bland annat missade Tesla FSD flera motorvägsavfarter. I stadstrafik följde Teslas andra bilar och körde mot rött ljus, ett allvarligt trafikbrott. I stadstrafik stannar systemet bilen oförklarligt vid ett tillfälle. 

– När fel uppstår är de ibland plötsliga, dramatiska och farliga; under dessa omständigheter är det osannolikt att en förare utan händerna på ratten kommer att kunna ingripa i tid för att förhindra en olycka – eller möjligen ett dödsfall, uppger AMCI.

Testinstitutet varnar för för att låta systemet invagga föraren falsk säkerhet.
– Med alla handsfree-förstärkta körsystem, och ännu mer med förarlösa autonoma fordon, finns det ett förtroende mellan tekniken och allmänheten. När denna teknik erbjuds är allmänheten i stort sett omedveten om varningarna (som att övervaka eller övervaka) och tekniken anses empiriskt idiotsäker. Att komma nära idiotsäker, men ändå komma till korta, skapar ett lömskt och osäkert problem med operatörens självgodhet, vilket bevisats i testresultaten, säger David Stokols, VD för AMCI Testings moderbolag, AMCI Global. 

Här är en sammanfattning över vad AMCI kom fram till: 

  • Överraskande kapabel, samtidigt som den är problematisk (och ibland farligt oduglig)
  • Invaggar användarna att tro att det är en tänkande maskin – med sina beslut och prestationer baserade på en sofistikerad bedömning av risk (och användarens välbefinnande)
  • Behöver i regel hjälp efter 13 miles (20 km). 
  • ”När fel uppstår är de ibland plötsliga, dramatiska och farliga; under dessa omständigheter är det osannolikt att en förare utan händerna på ratten kommer att kunna ingripa i tid för att förhindra en olycka – eller möjligen ett dödsfall. ”

LÄS MER: