Tesla Cybertruck besegrad i oberoende testduell

Nu har en av de första oberoende testduellerna där Tesla Cybertruck ställts mot konkurrenterna genomförts. Cybertruck ställdes mot Rivian R1T och Ford F-150 Lightning av MotorTrend. Testet visade på stora skillnader mellan de tre rivalerna. Resultatet är överraskande och ställer Teslas egna påstående mot väggen. 

Fram till nu har retoriken runt Tesla Cybertruck till viss del präglats av åsiktsvinklade resonemang presenterade som oberoende reflektioner där Tesla i många fall valt ut vilka som fått testa bilen och i vilket sammanhang. Men spelplanen har ändrats.

Nu har tillräckligt många Cybertrucks levererats för att mer oberoende redaktioner som MotorTrend ska kunna testa bilen mer ingående och jämföra den mot konkurrenterna. För referens och jämförelse ställdes Teslan mot Rivian R1T och Ford F-150 Lightning. För att göra spelplanen så jämn som möjligt uppgraderades modellerna för att hamna inom en prismatchning på 9 procent, 85-hästars spann i kraft och 97 kilo i vikt.

Rivian R1T.

MotorTrends test tog fyra dagar och gick ut på att mäta rivalernas lastkapacitet, komfort och prestation. Prestanda delades upp i tre kategorier: acceleration, bromsning och figure-8 racing. Trots videor där Tesla synts besegra sportbilar av olika slag var det Rivian som var snabbast, Cybertruck tvåa och Ford trea.

Bromstesterna var jämna men i stopp i 100 km/h var det ändå Rivian som tog den översta pallplatsen. Fords bromssträcka på 37 meter var lika lång som Rivian men med betydligt sämre kontroll och vid flera gånger om dök fjädringen avsevärt. Cybertrucken bromsade mjukt och fint med kontroll men färdades ett par meter längre.

Ford F-150 Lightning.

Racetestets utfall resulterade i liknande resultat. Rivian vann på sina motorvägsanpassade däck, Pirelli Scorpion Zero, på tiden 25,9 sekunder, tätt följt av Ford bara 0,9 sekunder efter och slutligen Cybertruck 1,4 sekunder efter. Tyvärr rapporterade test-teamet att det inte var möjligt att stänga av stabilitetskontrollen i Teslan vilket möjligtvis påverkade dess prestanda negativt.

Räckvidd och laddning bjöd på mer jämbördig kamp. På pappret ska alla tre klara över 480 kilometer. Rivian färdades 425 kilometer på 95 procent av laddningen. Tesla 360 kilometer och Ford 357. Efter 15 minuters laddning kommer Tesla Cybertruck längst, men om du laddar upp till 30-45 minuter är det Rivian som kommer längst.

I slitvargstester är både Rivian och Tesla rankade att släpa nästan 5000 kg, 1000 kg mer än Ford. De flesta släpar sällan vikter av denna dignitet därför valde Motortrend att göra testet på en 1347 kg tung campingvagn. Med respektive fordon släpandes en campingvagn vardera körde man en sträcka på 177 kilometer, i en genomsnittlig hastighet på 80 km/h. Rivian presterade bäst medan Ford och Tesla gjorde jämna resultat.

Innan Motortrends terrängtest utsågs Cybertruck som en apokalypssäker pickup som klarar allt tillsammans med sina Goodyear Wrangler Territory-däck. Men väl ute i bushen visade det sig att detta inte riktigt stämmer. När de andra pickupsen med enkelhet rullade över leriga krön och sluttningar satt Cybertrucken emellanåt fast och snurrade.

Cybertruckens fisheye-vy, som ska hjälpa till i tuffare terräng med att hitta rätt väg, blev inte särskilt användbar eftersom kamerans fokus låg för långt fram. Dessutom tillåter inte bilen föraren att försiktigt släppa bromsen medan den andra foten trycker på gaspedalen, då bryts strömmen vilket är problematiskt vid terrängkörning, enligt Motortrend. Vinnaren här var svårare att kora men Cybertrucken levererade inte.

Ford hade det överlägset bästa lastutrymmet vad gäller funktion och tillgänglighet. Reservdäcket var lättåtkomligt och man behövde inte fundera särskilt mycket på hur man lastade för att kunna komma åt eluttag eller reservdelar.

Motortrend hävdade vidare att den amerikanska bästsäljaren Ford är enkel och intuitiv att lära sig hantera medan de andra två kräver lite mer tålamod. Sikten bakåt i Tesla är inget vidare och det är alldeles för mycket krångel med diverse backkameror och otillräckliga backspeglar. Rivian är inte helt utan fel, avsaknaden av möjligheten att avbryta eller återuppta farthållaren är frustrerande och en filcentrerande funktion hade varit att föredra. Ford är mest praktisk. 

Invändigt stoltserar Ford med traditionella lyxtillbehör och flera små smarta tillägg, men Tesla dominerar i minimalism och underhållning. Skärmar och armstöd för mittenpassageraren i baksätet gör det roligare för medpassagerare att färdas i Teslan även om sätena var skönare i Ford. Rivian kompenserar med mjuk inredning utan överflöd i underhållning och skärmar. 

I slutändan är Motortrend ändå relativt eniga i sin bedömning av dessa tre elfordon. På tredjeplats landar Ford med en sämre laddning och räckvidd. Samtidigt är den förmodligen lättast att vänja sig vid och fler förare skulle känna igen sig i bilen. Teslan är motsatsen till bekväm och användarvänlig. Nästan allt med Cybertrucken är ovant, annorlunda eller till och med farligt, menar Motortrend. Samtidigt är tekniken imponerande vilket gör att den ändå skramlar ihop till en andraplats trots undermålig terrängprestanda och formens, häftiga men mycket opraktiska utsnitt. Den solklara ettan blev Rivian. Snabb, elegant, lyxig, smidig och äventyrsoptimerad, allt man behöver av en pickup.
LÄS MER: