Nu har Fisker dragit igång sin stora rea i Sverige. Elbilar säljs ut med rabatter på över 200 000 kronor. Men köpare riskerar att bli stående med en bil utan garanti och uppdateringar.
Elbilstillverkaren Fisker slåss för sin överlevnad efter att pengarna i kassan tagit slut och bolaget blivit utkastat från börsen. Förra året tillverkades drygt 10 000 bilar, men bara 4 700 såldes. I ett försök att klara sig har bolaget inlett en panikartad utförsäljning av sitt billager med enorma rabatter.
Under lördagen startade rean även i Sverige. Ett 40-tal bilar av modellen Fisker Ocean Extreme säljs ut i Sverige med rabatter på över 200 000 kronor. Ett 100-tal köpare i Sverige har köpt Ocean Extreme för över 700 000 kronor. Nu säljs bilen ut för mellan 499 000 och 520 000 kronor, en rabatt på upp till 220 000 kronor.
Erbjudandet kan tyckas väldigt lockande för en stor SUV som på papperet har en elektrisk räckvidd på 707 km. Men det finns stora risker med att köpa en bil från ett konkurshotat företag, dessutom har bilen i tester visat sig ha stora brister. Om Fisker går i konkurs riskerar köpare att bli stående utan garantier och service. Dessutom är det långt ifrån säkert att den krånglande mjukvaran i Fisker Ocean kommer att uppdateras. I värsta fall kan bilarna bli helt värdelösa om det inte går att få fram reservdelar.
– Om ingen köper och driver vidare hela eller delar av konkursboet finns ingen vidare produktutveckling. Garantin förfaller om det är biltillverkaren som står för den enligt avtalet, som det var i fallet med Saab exempelvis, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen.
I Sverige är det Fisker själva som äger importbolaget Fisker Sweden. Grundaren Henrik Fiskers fru Geeta Gupta-Fisker är ordförande i bolaget som hotats av likvidation på grund av att det saknas en delgivningsbar person bosatt i Sverige i styrelsen
– Skulle många konsumenter drabbas och dessutom andrahandsvärdena försämras avsevärt på grund av exempelvis brist på reservdelar eller att bilarna blir dyra att försäkra när de inte längre går att laga kan intresset för dem snabbt avta, säger Carl-Erik Stjernvall.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter