Konkurserna bland svenska bilhandlare har ökat. Men vad händer egentligen om din bilhandlare går i konkurs?
– Det kan ställa till det för konsumenten om denne betalat i förväg för bilen och bilfirman hinner gå i konkurs innan bilen har levererats, säger Olle Haglund jurist på Riksförbundet M Sverige.
I vinter har flera större svenska bilhandlare kommit på obestånd och gått i konkurs på grund av de tuffa tiderna. Bland annat hade många privatleasat bilar hos Auto Lounge och blev utan serviceavtal. Det finns risker för dig bilköpare om bilhandlaren går i konkurs, särskilt om du betalat bilen innan den levererats.
– Vid en sådan situation är det nästan omöjligt att få tillbaka sina pengar. Konsumenten rekommenderas kontakta konkursboet och konkursförvaltaren för att få tillbaka pengarna men det är väldigt ovanligt att pengar betalas tillbaka till en konsument, säger Olle Haglund jurist på Riksförbundet M Sverige.
Även serviceavtal kan bli ett problem, och garantireparationer kan kräva att du vänder dig till en verkstad på en annan ort.
– När konsumenten har en nybilsgaranti bör privatpersonen kontakta tillverkaren och informera om läget med konkursen. Oftast har tillverkaren ett nätverk av auktoriserade verkstäder som kan utföra reparationer avseende nybilsgarantier dit konsumenten kan vända sig, säger Olle Haglund.
Får du problem med en begagnad bil där du har reklamationsrätt enligt konsumentköplagens gäller inte det när bilhandlaren gått i konkurs. Undantaget är om bilköpet finansieras, då kan kreditgivaren ha ett liknande ansvar vid fel på varan, enligt konsumentkreditlagen.
– Ett annat exempel är om bilen omfattas av ett så kallat serviceavtal. Det är ungefär som att prenumerera på bilservice för några hundralappar i månaden. Här gäller det att vara uppmärksam på vem som står bakom erbjudandet. Är det bilimportören, generalagenten centralt eller bilhandlaren själv? Om det är bilhandlaren kommer serviceavtalet upphöra vid en konkurs, säger Olle Haglund.
Särskilt problematiskt blir det om bilen privatleasas. Då är leasingtagaren fortfarande skyldig att se till att bilen servas enligt rätt intervall, men det är inte säkert att bilimportören eller generalagenten är part i avtalet och därför inte vill ta kostnaden som uppstår.
Tre tips vid konkurser
Serviceavtal
Läs i avtalet om vem din avtalspart är som erbjuder service för din bil, alltså vem som fakturerar dig som kund.
Konsumenträtt
Konsumentköplagen är begränsad till den du köper bilen av. Går bilhandlaren i konkurs är ingen annan skyldig att ersätta kostnader för fel. Undantaget är om bilköpet finansieras, då kan kreditgivaren ha ett ansvar enligt konsumentkreditlagen.
Garantier
Ett flertal bilhandlare erbjuder begagnat-garantier från olika tredjeparts-aktörer. Dessa gäller oinskränkt även vid en konkurs av bilhandlaren. MRF-garantin erbjuds direkt av bilhandlaren och blir utan värde vid bilhandlarens konkurs.
Källa: M Sverige
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter