Så ska Polestar räddas med 11 miljarder

Polestar planerar att ta in upp till 11 miljarder kronor i en blandad emission av aktier, preferensaktier och warrants. Nyemissionen avslöjas i handlingar som lämnats in till SEC, amerikanska finansinspektionen.

Carup har tidigare berättat om att Polestar blöder pengar och att kassan snart är slut. Nu kommer nyheten att Polestar är på väg att göra en blandad nyemission för att rädda bolaget. Genom att ge ut nya aktier, preferensaktier och olika värdepapper ska bolaget nu försöka få in upp till en miljard dollar, motsvarande 11 miljarder kronor. 

Nyemissionen avslöjas i handlingar som lämnades in till amerikanska finansinspektionen efter Nasdaqbörsens stängning igår kväll. Polestars aktier föll snabbt med fem procent på eftermarknaden. Vid halvårsskiftet hade Polestar hittills under 2023 bränt 10,5 miljarder kronor av kassan. Det fanns vid halvårsskiftet kvar 11,8 miljarder kronor i likvida medel. För att ha råd att fortsätta verksamheten är Polestar beroende av lån, uppskjutna leverantörsskulder och kapitalinjektioner. Med nuvarande ”burn-rate” kan kassan ändå beräknas vara tom framåt nyår. Därför måste Polestar få in nytt kapital för att överleva.

– Detta prospekt kommer att tillåta oss att erbjuda och sälja från tid till annan till priser och på villkor som ska fastställas vid eller före tidpunkten för ett eller flera erbjudanden, upp till 1 000 000 000 USD av valfri kombination, tillsammans eller separat, av A-andelar, ADS-andelar, C-1-andelar, C-1 ADS-andelar, preferensaktier, teckningsoptioner, andelar eller kombination därav enligt beskrivningen i detta prospekt. Varje ADS kommer att representera ett specificerat antal stamaktier. Teckningsoptionerna kan vara konvertibla till eller lösenbara eller utbytbara mot stamaktier, uppger Polestar i sitt prospekt som lämnats in till SEC.

Polestar uppger att det handlar om ett standardförfarande för att ge flexibilitet att anskaffa nytt kapital till företaget.
– Intyget på F-3 är standardpraxis för utländska emittenter att lämna in när de är börsnoterade i över ett år i USA, för att ge flexibilitet att skaffa ytterligare kapital, uppger Polestars kommunikationschef Theo Kjellberg i ett mejl till Carup. 

Några ytterligare kommentarer till den planerade nyemissionen vill inte Polestar ge, men de hänvisar till analytikerkonferensen som hölls i slutet av augusti
– Jag kan inte ge några ytterligare kommentarer om ämnet men kan hänvisa dig till kommentarer från vår CFO, Johan Malmquist i Q2 Analytikerkonferensen: att vi arbetar tillsammans med våra två huvudaktieägare på flera alternativ för att möta det bredare finansieringsbehovet, uppger Theo Kjellberg.

LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester