Audis krisdrag: Långsam elbil med plåtfälgar

Audi har det motigt med sin försäljning. Nyligen varnade man för att lyxbilen Q8 e-tron läggs ner. Nu kommer man med en en billig elbilsversion med plåtfälgar och litet batteri på 52 kWh. Accelerationen upp till 100 km/h går på nio sekunder.

Audi har kämpat mot svaga siffror och försäljningen föll med 8,2 procent under första halvåret i år. För en dryg vecka sedan gick Audi ut och varnade för att elbilsfabriken i Bryssel kan läggas ner. Orsaken är att försäljningen av lyxbilen Audi Q8-tron kollapsat. 

Nu gör Audi ett oväntad drag och satsar på en billigare elbilsmodell. Elbilen Audi Q4 släpps i en billigare instegsmodell med litet batteri, svagare elmotor och plåtfälgar. Ja, här snackar vi verkligen en snikversion. Motorn är på 170 hästkrafter, batteriet är på modesta 52 kWh. 

Trots en prislapp på över 500 000 kronor i Tyskland får kunderna nöja sig med plåtfälgar. Audi har även tagit bort rattvärmen och det fällbara baksätet.

Räckvidden stannar vid 355 km, men det mest anmärkningsvärda är kanske accelerationen. Audi Q4 e-tron 35 gör 0-100 km/h på nio sekunder. Bilen kommer dessutom med plåtfälgar. Det betyder att modellen blir rejält frånåkt av Audis dieselbilar. Dessutom har Audi tagit bort komfortdetaljer som rattvärme och fälbart baksäte. Än så länge har snikmodellen Audi Q4 e-tron 35 inte släppts i Sverige, utan här kostar modellen från 609 000 kronor.

Och frågan är om kunderna verkligen kommer lockas av snikmodellen med plåtfälgar. Priset i Tyskland ligger på 45 600 euro, det är fortfarande dyrare än Tesla Model Y som kommer med både lättmetallfälgar, rattvärme, fällbart säte, längre räckvidd och normal acceleration. Dessutom erbjuder Tesla nollränta och 60 000 kronor i rabatt på lagerbilar i Tyskland. 
LÄS MER: