Världspremiär: Här är Audis nya läckra elbil Q4 e-tron

Audi drar täcket av sina nya elbilar. Produktionsmodellen blir lika läcker som de hajpade konceptbilarna.
Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron går upp till 51 mil på en laddning och instegsmodellen går loss på 475 000 kronor.   

Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron kommer i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP.. 

Audi Q4 Sportback e-tron

Bilarna börjar säljas nu i april och de första bilarna når Sverige i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

Båda suvarna är redan i produktion och liknar konceptbilarna som visades 2019. Q4 e-tron har ett cw-värde på 0,28 medan coupeformen i Sportback har ett luftmotståndsvärde på 0,26. 

Trots att yttermåttet endast är 4,59 meter i längd är innerutrymmet lika stort som på den större e-tron. Det beror på att Q4 redan från början är konstruerad enbart för eldrift och därmed saknar kardantunnel. 

Bagageutrymmet rymmer från 520 till 1490 liter i Q4 e-tron och 535 till 1460 liter i Sportback. Båda modellerna får dra upp till 1000 kg i quattro-versionerna upp till 1200 kilo.

Räckvidden blir upp 51 mil (WLTP) på en laddning i perfekta förhållanden. Med en maximal laddkapacitet på 125 kW tar det som lägst 10 minuter att ladda batteriet för att köra 13 mil (WLTP). 

Interiören blir toppmodern, men Audi väljer ända att behålla en hel del fysiska knappar. Instrumentpanelen är vänd mot föraren och uppdelad i två separata enheter med två skärmar. En stor del av interiören är gjord av återvunna material och det går att få en sätesklädsel som består av återvunnen polyester, där varje säte tillverkats av 26 stycken 1,5-liters PET flaskor. 

Instegsvarianten Q4 35 e-tron har ett batteri med nettokapacitet på 52 kWh (55 kWh brutto), medan Q4 40 e-tron och Q4 50  e-tron quattro har ett större batteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto).

Q4 35 e-tron och Q4 40 e-tron är bakhjulsdrivna med effekter på 170 hk (125 kW) respektive 204 hk (150 kW). Toppmodellen Q4 50 e-tron quattro har två elmotorer för elektrisk fyrhjulsdrift som totalt ger en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Modellen gör 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder med en topphastighet på 180 km/h. 

Q4 40 och 50 e-tron har värmepump som standard som använder överskottsvärmen från högvoltsbatteriet för att temperera interiören. Audi Q4 35 e-tron kan utrustas med värmepump som tillval.


Q4 har flera assistanssystem som standard, bl.a. prediktiv effektivitetsassistent som hjälper till att skapa en förutseende körstil som optimerar energiförbrukningen. Tillvalssystemen är samlade i paket, bl.a. den adaptiva körassistenten som hjälper till att hålla bilen i körfältet och på avstånd till framförvarande bil över hela hastighetsområdet. Omgivningskamerorna är till extra hjälp i stadstrafik och vid parkering.

Dynamic photo, Colour: Typhoon gray


Pris ca: (exklusive klimatbonus på för närvarande 70.000 kr)

Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr

Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr

Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr

Pristillägg Q4 Sportback e-tron ca 22.700 kr.

Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.

Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km.  Räckvidd upp till 338 km.

Audi Q4 Sportback 35 e-tron: 18.6–16.6 kWh/100 km

Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.

Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro: 20.9 –17.6 kWh/100 km.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester