Så mår en Volvo XC60 efter 32 000 mil

En Volvo XC60 från 2009 undersöks för att se hur den mår efter 32 000 mil. Den holländska ägaren till Volvon älskar svenska bilar.
– När Saab var på väg att gå i konkurs bestämde jag mig för att titta på en Volvo, säger ägaren Jan Wigmans.

Holländske Jan Wigmans har alltid haft en grej för svenska bilar. Han har genom åren ägt ett flertal bilar från Saab och Volvo. Hur han en gång i tiden fick upp ögonen för de svenska bilarna är han även väldigt säker på. 
– Min pappa hade en Saab 96:a förut. Först med en tvåtaktsmotor och sedan en fyrtaktsmotor. Efter 96:orna körde han två 99:or. Det var där kärleken till svenska bilar började, säger han till AutoWeek.

När Saab gick i konkurs bestämde sig Jan Wigmans för att köpa en Volvobil. Han provkörde först en XC90, men när han satte sig bakom ratten i en XC60 blev han genast förälskad.
– Jag och min fru var direkt sålda, säger han.

Efter provkörningen köpte han en Volvo XC60 från 2009 med en 3,0-liters sexcylindrig motor på 285 hästkrafter. Efter köpet har han kört Volvon flitigt och idag har den gått 32 000 mil.
– Under vår senaste skidsemester var jag tvungen att fylla tanken två gånger på en resa på 825 kilometer, säger han till AutoWeek.

Jan Wigmans har själv aldrig utfört någon service på Volvon, då han saknar de tekniska kunskaperna. Bilen har däremot servats ett antal gånger under sin levnadstid, och i ett nytt klipp på AutoWeeks YouTube-kanal genomför besiktningsmannen Tim De Leeuw en besiktning av den gamla Volvon.

När besiktningsmannen tar en titt på bilens underhållshistorik finns det inga tecken på att bilen inte ska vara välskött. Men när han sedan provkör den upptäcker han att den kanske lider av några mindre fel ändå.
– Volvon kör inte dåligt, men den kör definitivt inte bra heller, säger De Leeuw.

Han kör sedan Volvon tillbaka till verkstaden där han tar en titt under huven. Han ser då tydliga tecken på att Jan Wigmans förmodligen bor i eller nära en skog. 
– Under huven finns spår av mårdskador. Ett antal kablar är redan så korroderade att kopparn är synlig. Detta kan orsaka funktionsfel i framtiden, säger Tim.

Tim upptäcker även en del mindre fel på bilen, men i slutet ger han ändå Volvon tummen upp. Jan Wigmans blir väldigt glad över resultatet och säger att han kommer att åtgärda felen som Tim hittade och att han efter det kommer att fortsätta köra bilen ett bra tag till. Men han har några andra alternativ också, då Sverigeentusiasten idag även äger en Saab 900 och en 9-3 Aero.  
– Det är fantastiskt, säger han.
LÄS MER: