Bilförsäljningen i Ryssland kollapsar. I mars var nedgången 46 procent. Kinesiska bilmärken blir offer för Putins nya straffavgift.
Efter ett år med stora ökningar rasar försäljningen av nya bilar brant i Ryssland. Under första kvartalet minskade försäljningen med 26 procent till 254 000 bilar. Ännu var det i mars, då 46 procent av köparna försvann jämfört med ett år tidigare, uppger Wards Auto.
Extremt höga räntor på billån, minskad köpkraft och Putins nya strafftull trots vara två orsaker. Vissa ryska köpare tror också på att det ska bli fred så att västerländska märken kommer tillbaka. För de kinesiska biltillverkarna är det dåliga nyheter. Haval, Chery och Geely Auto har haft enorma ökningar i Ryssland fram till förra året. Nästan alla bilmärken valde att bojkotta Ryssland när Putin anföll Ukraina. Men de kinesiska bilmärkena stannade kvar och blev vinnare.

Men i slutet av förra året införde Putin en skyhög skrotningsavgift för importerade bilar. En importerad småbil fick 70 000 kronor i avgift, medan en större bil belades med 200 000 kronor i extra avgifter. Avgifterna har fått inhemska Lada att öka sin marknadsandel från 28 till 31 procent. Men totalt sett har marknaden kollapsat. Geely Auto, som har samma huvudägare som Volvo Cars, har till exempel minskat sin försäljning med 55 procent på ett kvartal.
Nu spås 2025 bli lika dåligt som 2022 när Ryssland anföll Ukraina. Flera kinesiska bilmärken har tvingats införa rabatter på ungefär en miljon rubel, motsvarande 120 000 kronor. Chefen för AvtoVaz som tillverkar Lada anklagar nu de kinesiska biltillverkarna för dumpning i Ryssland. Ryska affärstidningen Vzglyad spår att flera kinesiska kan tvingas lämna den ryska marknaden och att återförsäljare riskerar att gå i konkurs.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.