Polestar har lyckats sänka utsläppen vid tillverkning av elbilar. Deras elbilar släpper nu ut 21-25 ton koldioxid vid tillverkningen. Det är fortfarande mer än en bensinbil. Men under livstiden tjänar elbilen in utsläppen.
Elbilar släpper ut betydligt mer CO2 vid tillverkningen jämfört med en bil med förbränningsbilar. Nu kommer Polestar med sin nya hållbarhetsrapport. Den visar att de lyckats kapa utsläppen med 24,7 procent på fyra år. Det är tack vare att de använder förnybar elektricitet och aluminium med lägre klimatpåverkan. Dessutom har batteritillverkningen och transporterna förbättrats.
Deras tre olika modeller av elbilar släpper nu ut mellan 21,3 och 24,9 ton koldioxid när de har tillverkats. Det är avsevärt mer än en jämförbar bensinbil. En tidigare uppgift talar om att en bensindriven Volvo XC40 orsakar utsläpp på 14 ton under tillverkningen. Den största skillnaden orsakas av batteriet som släpper ut omkring fem ton koldioxidekvivalenter.

Men elbilen tjänar in de högre utsläppen under användningen. En livscykelanalys under 20 000 mil som Polestar gjort visar att elbilen släpper ut omkring 50 ton koldioxidekvivalenter om den laddas med el från en global energimix. Körs den på vindkraft blir utsläppet 27 ton. Motsvarande siffror för en Volvo XC40 bensinbil landar på omkring 58 ton efter 20 000 mil.
– Polestar visar att det är möjligt att öka tillväxten utan att öka sin klimatpåverkan. Enkelt uttryckt är vår ambition att fortsätta minska våra utsläpp och samtidigt öka försäljningen. I en tid då utvecklingen i världen i många avseenden rör sig åt fel håll, står vi fast vid våra åtaganden och växlar upp vårt hållbarhetsarbete. När andra följer strömmen, går Polestar sin egen väg, säger Polestars vd Michael Lohscheller.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter