Bussregeln som förvirrar: ”Störst går inte först”

Företräde för bussar orsakar ibland förvirring i trafiken. Vi reder ut en av trafikens mest omdiskuterade frågor.
– En bussförare måste visa hänsyn, störst går inte först, säger Håkan Wikström, utbildningsledare på Nobina.

Om hastigheten är 50 kilometer i timmen eller långsammare, ska bilister lämna företräde för bussar som lämnar hållplatser. Är hastigheten högre är det bussen som ska lämna företräde för förbipasserande bilar. Men det här skapar förvirring i trafiken. Många vittnar om bussar som bara svänger rakt ut och tvingar dem att tvärnita. Fast bilar redan börjat köra förbi.
– Bussen kan inte bara svänga rakt ut. Om det är rimligt avstånd ska bilisterna stanna och släppa ut bilen, men det får inte vara på bekostnad av den allmänna säkerheten, säger Håkan Wikström, utbildningsledare på Nobina.

Avståndet spelar stor roll. Om bussen börjar blinka först när du är på väg att passera behöver du inte lämna företräde. Tanken ska inte behöver tvärnita.
– Om det är rimligt avstånd ska det lämnas företräde. Om du tvärnitar för att släppa ut bussen skapar det större risk för andra bilar om du har bakom dig, säger Håkan Wikström.

Du som bilist ska lämna företräde för bussen. Men det måste ske på ett säkert sätt. Foto: SL

Bussförare har inte mer rättigheter än andra i trafiken.
– Som bussförare har du en skyldighet som alla andra. Du kan inte bara blinka och svänga rakt ut. I trafiken måste alla hjälpas åt och en bussförare måste visa hänsyn, säger utbildningsledaren.

Du som bilist ska lämna företräde för bussen när hastighetsgränsen är 50 km/h eller lägre. Men det måste ske på ett säkert sätt. En bilförare behöver vara uppmärksam och planera sin körning. Samtidigt kan inte bussföraren vara helt säker på att alla är observanta.
– Skyldigheten att lämna företräde är grundläggande. Men som bussförare måste du vara säker på att alla har sett att du tänker svänga ut, man måste vara beredd på att någon inte har sett dig, säger Håkan Wikström.

Bussförare får inte ta sig större friheter än andra. Det är en viktig sak man för lära sig under utbildningen.
– I trafiken är det samma regler för bussförare som alla andra. När man tar busskort lär man sig de vanliga trafikreglerna. Man får inte byta fält hur som helst heller, säger Håkan Wikström.

I rondeller blir det ofta komplicerat när det kommer stora fordon. Det är vanligt att stora bussar tar upp flera körfält. Då är det många som undrar vad som gäller.
– På en cirkulationsplats kan det vara så att bussen behöver ta upp mer än sitt eget fält. Men störst går inte först, det är förarens ansvar att se till så det går säkert till. Lånar man utrymme av det andra körfältet måste bussföraren vara säker på att det inte påverkar den andra trafiken, avslutar Håkan Wikström.

Svenska busskort behörigheter:

D1: Mellanstor buss
D: Du får köra stor buss med obegränsat antal passagerare och ett släp på totalt 750 kilo.
D1E: Mellanstor buss med tungt släp
DE: Buss med tungt släp.
LÄS MER: