Nytt elbilsmonster slukar mer el än två Teslor. Nya elbilen Mercedes G580 väger över tre ton och kom bara 38 mil i räckviddstestet trots jättebatteri och en prislapp på 2,3 miljoner kronor.
En av bilarna som var med i världens största räckviddtest i Norge är Mercedes nya monster G850. Den är utrustad med ett enormt batteri på 116 kWh. Tillverkaren hävdar att den ska klara sig 46 mil på en laddning. I räckviddstestet i Norge kom den 38 mil.
– Det råder ingen tvekan om att Mercedes G580 är besten i testet och en av de som sticker ut mest här. De flesta kommer nog inte att se skillnad på denna och versionerna med bensinmotor, säger Brooms Vegard Möller Johnsen till norska TV2.
Mercedes nya elbil på över tre ton har en uppskattad förbrukning på 30 kWh per tio mil. Det är mer än vad två stycken Tesla Model 3 Long Range RWD konsumerar på samma sträcka. Under testningen laddas alla bilar fullt ut. Sedan får de fortsätta köra tills batteriet är tomt. Teslan kom 53 mil trots ett avsevärt mindre batteri än Mercedes.
Mercedes G580 är den elektriska versionen av modellen. Den klassiska tyska bilmärket har varit noga med att designen i den här elektriska versionen ska vara nästan identisk med bensin och dieselvarianten. Det betyder att luftmotståndet är ungefär lika högt som hos en ladugårdsvägg. I Sverige är bjässen befriad från vägskatt.
– Det är faktiskt ungefär dubbelt så hög som förbrukningen på Tesla Model 3 – som är en av favoriterna att gå längst. Men G-Klass handlar inte om lägsta möjliga förbrukning, den här erbjuder så mycket mer, säger Brooms Vegard Möller Johnsen.
Priset på en Mercedes G850 ligger på ungefär 1,7 miljoner norska kronor i standardutförande. Om man önskar en specialutrustad modell springer prislappen iväg över två miljoner. I testet ingick även Polestar 3. Enligt experterna var det en av de bästa bilarna av de 24 som testats.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.