Polestars nya elbil kan byggas i Saab-fabriken

Polestar nya elbil kan byggas i Trollhättan. Elbilstillverkaren tittar på lediga fabriker i Europa.
– VI vet att det finns en fabrik där, säger Theo Kjellberg, presschef på Polestar.

I maj 2023 släpptes nyheten att Stenhaga Invest köper den gamla Saabfabriken i Trollhättan. Bakom företaget står miljardären Svante Andersson. 
– Fastigheten ligger väldigt bra till och infrastrukturen är mycket god. Det finns bra vägar, järnväg in på området, älven för transporter med båt och dessutom flygplatsen som är närmaste granne, skrev Svante Andersson i ett pressmeddelande vid köpet.

Då fanns Nevs kvar i lokalerna. Men nu har biltillverkaren sagt upp sina sista anställda och Saabs gamla fabriker står tomma och ödsliga. Samtidigt töms de på all utrustning. Just nu säljs pressarna utomlands, liksom all annan utrustning som blev kvar efter den tragiska konkursen.
– Vi har intressenter från flera länder, men det är väldigt stora saker och allting ska bort, säger Joachim Ågren från Surplex som håller i försäljningen.

De sista gamla presserna från Saab håller på att säljas. Men sannolikt vill en ny aktör ha toppmoderna maskiner.
Polestar letar fabrik i Europa för sina nya mindre SUV Polestar 7.

Svante Andersson har inte hållit sin ambition hemlig. Han har hela tiden haft ett mål att börja bygga bilar i fabriken igen. Affären med elbilen Nevs Emily GT som skulle byggas i fabriken sprack när köparen inte fullgjorde sina skyldigheter. Så sent som i oktober hölls hemliga förhandlingar med en stor aktör.
– Jag har inte tid att prata just nu, ni får återkomma senare, säger han när Carup når honom.

Samtidigt är elbilstillverkaren Polestar på väg att börja producera bilar i Europa. EU:s handelstullar och en rad andra logistiska frågor har gjort att man tittar på fabriker i Europa. I går släppte de nyheten att den kompakta SUV:en Polestar 7 kommer att tillverkas i Europa. Polestar har redan utvecklingsverksamhet i Saabs gamla fabrik. Det har fått många att produktionen av den nya modellen kan hamna i Trollhättan. Då blir Polestars nya bil helsvensk.
– Vi har ögonen ute och ser vilka möjligheter som finns. Det är en del objekt lediga. Men det är för tidigt att säga något om det ännu, säger Theo Kjellberg.

Tillverkningen av Nevs Emily GT sprack. Så sent som i oktober kom uppgifter om hemliga förhandlingar om fabriken i Trollhättan.

Han försöker undvika frågan om Trollhättan. Men gör ändå inten hemlighet av att Polestar är väl medvetna om att det finns en svensk bilfabrik ledig. Dessutom har företaget tidigare sagt att man hittat inspiration i Saabs tidlösa design.
– Jag tror ni förstår att jag inte kan uttala mig om den saken. Men vi vet att det finns en fabrik där, säger Theo Kjellberg.

Polestar har precis firat en stor triumf. I den norska tidningen Motors stora räckviddstest slog Polestar 3 Tesla Model 3.
– Det var väldigt roligt att vi gjorde bra resultat där, säger Theo Kjellberg. 

Samtidigt står nästan 400 000 kvadratmeter övergiven bilfabrik mitt i hjärtat av Västergötland och väntar på nya gäster. För Saab-inspirerade Polestar är svårt att tänka sig en bättre produktionsort och återstarten skulle ge enorm PR till Polestar.
LÄS MER: