Affären med den svenska elbilen Nevs Emily GT spricker. Nevs blåser av försäljningen då de anser att EV Electra inte fullgjort sin del i avtalet.
– Mot bakgrund av EV Electras uttalanden om att produktion ska ske utanför Sverige och att utvecklingen inte heller är säkrad till Trollhättan, ser vi inte längre skäl att invänta att kontraktet uppfylls i sin helhet, skriver vd Nina Selander.
För sex månader sedan såldes projektet med den svenska elbilen Nevs Emily GT till den libanesiska-kandensiska bolaget EV Electra. Turerna har varit många och EV Electra har uppgett att bilen redan i sommar skulle byggas i Italien. Men nu spricker hela affären. Enligt uppgifter till Carup har EV Electra inte slutbetalat för avtalet. De har själva uppgett att de betalat pengarna till Kina.
– Det är med blandade känslor, som vi idag låter meddela att NEVS valt att avbryta affären med EV Electra gällande försäljningen av Emily GT och PONS. Anledningen är att EV Electra inte har fullföljt delar av villkoren i avtalet. Under en tid såg vi inget hinder i att, trots det, arbeta vidare med att planera för att stötta EV Electras uppsättning av ett framtida bolag i Trollhättan, med en organisation för både teknisk utveckling och produktion, skriver Nina Selander i ett pressmedelande.
En viktig anledning till att sälja till EV Electra var att bilen skulle bygga i Trollhättan, med så blev det inte.
– Mot bakgrund av EV Electras uttalanden om att produktion ska ske utanför Sverige och att utvecklingen inte heller är säkrad till Trollhättan, ser vi inte längre skäl att invänta att kontraktet uppfylls i sin helhet. Vi har därför meddelat EV Electra att vi härmed väljer att gå vidare med Emily GT och PONS utan deras medverkan. Affärer på den här nivån är komplexa och med respekt för EV Electra, kommer vi inte gå närmare in på vad som inte genomförts.
Varken bilarna, det finns sex prototyper, eller ritningar och handlingar hade lämnats över till EV Electra. Trots att de påstod att tillverkningen var nära. De finns nu i säkert förvar i Trollhättan. Nevs jobbar nu för att sälja projektet till någon annan.
– Eftersom avtalet med EV Electra inte slutförts, har de heller aldrig fått tillgång till någon teknisk data, hårdvara, IP eller annan form av dokumentation som är relaterad till projekten Emily GT eller PONS. Vi ser därför inte att sista kortet är lagt. Att tappa tid är aldrig önskvärt, men att tappa Saab-arvet hade varit värre. Vi är några som fortfarande jobbar hårt för att inte låta den drömmen gå förlorad och vi vet också att det finns många som följer oss, stöttar och med hela hjärtat hoppas på att en Emily GT kommer att rulla på vägarna. För er, och för Trollhättan, hoppas vi få återkomma med en positiv vändning inom en snar framtid, skriver Nina Selander.
EV Electra har lovat att komma med en eget pressmeddelande.
– Politik och affärer går inte ihop, säger vd Jihad Mohammed i en kommentar till Carup.
Elbilen Nevs Emily GT utvecklades i hemlighet på bara tio månader av Saab-ingenjörer på Nevs i Trollhättan. Med en elmotor på varje hjul har Nevs Emily GT väghållning i superklass, 100 mils räckvidd och större utrymmen än andra elbilar. Nevs Emily GT har en elmotor på varje hjul som är på 120 hästkrafter, totalt har bilen 480 hästkrafter.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter