Elkris för Volvo: Batterifabrik drar el som 500 000 personer

Volvos nya batterifabrik i Mariestad kommer dra otroliga mängder el. Så mycket att det räcker till drygt 500 000 människor. Nu är fabriken i trubbel – de enorma matarledningarna stoppas.

I lilla Korstorp vid Vänerns strand i Mariestad ska en av Sveriges största batterifabriker byggas. Här ska stora batterier till Volvos lastbilar tillverkas. I juli 2023 kom Volvokoncernen överens med kommunen om ett markköp på 167 hektar, strax intill E20. Förhoppningen är att fabriken ska skapa 3000 nya arbetstillfällen. 

Men fabriken har kantats av problem. Byggstarten, som från början var tänkt till 2024, sköts upp och produktion i fabriken kan inledas tidigast 2030. Den låga efterfrågan på eldrivna lastbilar var ett av problemen. Nu har en ny huvudvärk tillstött.

Den nya batterifabriken i Mariestad slukar lika el mycket el som 500 000 människor gör åt. Illustration: Volvo Group

När batterifabriken är i full drift beräknas den nämligen dra smått ofattbara 2255 GWH per år. Samma mängd energi räcker till hushållsel för drygt en halv miljon människor, skriver Mariestads-Tidningen

Elen är planerad att förses från Ellevios nybyggda elstation i anslutning till Korstorp. Detta via fem anslutningsledningar på 1200 meter vardera. Men nu har Volvo fått nej av Energimarknadsinspektionen på att dra de nya högspänningsledningarna.
– Vi har fått avslag på det strax innan jul och vi ska eventuellt överklaga det. Vi funderar på hur vi ska göra nu, säger Jörgen Gustafsson, kommunikationschef hos Volvo, till tidningen. 

Att få tillstånd till högspänningsledningar, så kallad nätkoncession, kan ta lång tid. Det går att få undantag från koncessionen, vilket Volvo hade hoppats på. Men myndigheten hävdade i sitt beslut att anslutningsledningarna inte är inom ett område för industrianläggning, eftersom marken utanför inhägnaden inte nyttjas för någon industriverksamhet. 

Att marken i framtiden eventuellt kan användas för industriverksamhet ändrar inte denna bedömning. Volvo ser över möjligheten att överklaga beslutet till Mark- och miljödomstolen. Vad än beslutet blir sägs det från bolagets håll inte påverka den övriga processen med fabriken.
– Ett framtida besked från domstolen åt endera håll kommer dock inte påverka Volvos byggprocess nämnvärt. Det här är egentligen en formalitet om hur man får bygga elektriska ledningar, säger Jörgen Gustafsson.
LÄS MER: