Så bra höll koboltfritt LFP-batteri i elbilen 

Efter över två års intensiv körning avslöjas hur bra Teslas LFP-batteri faktiskt är. 
– Du kan dränera batteriet helt om du vill, säger Brandon Kipp. 

Teslan som agerat som försökskanin har använts som delningsbil i Texas. Den har alltså varit med om en hel del dagligt bruk i varmt väder. Teslan har även körts på längre resor genom USA:s varierade geografi. Och den har klarat allt, nästa sommar ska den iväg på nya äventyr i Alaska.

Efter två år, 17 700 mil och en hel del snabbladdningar är det nu klart hur bra Tesla Model 3 RWD från 2022 med 60 kWh LFP-batteri håller. Batterierna är mer kostnadseffektiva att producera men deras nackdel är att de lagrar mindre energi. Elbilar med de billigare LFP-batterierna har alltså oftast en kortare räckvidd. 

En annan stor skillnad är förstås att batterierna varken har nickel eller kobolt. Men hur bra håller då LFP, eller litium-järnfosfat-batterierna? 
– Batteriet laddar fortfarande lika bra som ett nytt, det ger fortfarande full effekt även vid två procent laddning, och det har verkligen inte åldrats alls.

Brandon Klipp förklarar att folk har lärt sig att vara försiktig med NMC-batterier. Att inte ladda över 80%, ladda regelbundet, och aldrig låta batteriet bli för lågt.
– LFP-batterier kan du i princip använda som en bensinbil, ladda fullt så mycket du vill, tömma det så mycket du vill, särskilt eftersom det fortfarande har full effekt även vid låg laddningsnivå, ladda snabbt hela tiden och batterierna kommer att försämras på samma sätt oavsett hur du använder dem.

Under bilens livstid har den snabbladdat över 22083 kWh med DC-laddare. Och långsamladdat 7859 kWh med AC-laddare. Trots det har bilens batteri bara försämrats med fem procent efter 17 700 mil. När det gäller reparationer och underhåll av Teslan kan Brandon Kipp meddela att de knappt behövts. Drivlinan är i originalskick och bilen har hittills aldrig besökt en verkstad.

Det enda som han har behövt göra är samma normala regelbundna underhåll som krävs med alla bilar. Det vill säga saker som att fylla på spolarvätska. 
– Inga skrapande ljud eller rassel från stötdämparna trots mycket stadskörning, jag kör också bilen på många dåliga vägar när jag är på roadtrips, att den har hållit så bra är ganska imponerande, säger Brandon Kipp.
LÄS MER: