Miljözonen i Stockholm stoppas av Transporstyrelsen. Nu är framtiden för förbudet mot bensin- och dieselbilar i Stockholm mycket osäker.
– Det innebär att kommunens miljözonsbeslut inte gäller i avvaktan på att sakfrågan slutgiltigt avgörs av länsstyrelsen, säger Magnus Sjönnebring, utredare vid Transportstyrelsen.
Länsstyrelsen stoppade i slutet av november den nya miljözonen i Stockholm city där inga bilar med förbränningsmotor skulle få köras. Nu kommer nästa bakslag som gör framtiden för zonen osäkert. Transportstyrelsen har prövat och avslår Stockholms kommuns överklagande av inhibitionsbeslut.
Transportstyrelsen har den 19 december beslutat att avslå kommunens överklagande av inhibitionsbeslutet. Det innebär att kommunens beslut om den nya miljözonen inte gäller i avvaktan på att sakfrågan avgörs slutligt av länsstyrelsen.
Det är nu helt uteslutet att zonen kan träda i kraft den 31 december som planerat. Transportstyrelsens beslut visar att det finns tydliga frågetecken kring om beslutet är juridiskt korrekt.
– Nu är det ett faktum att det rödgröna införandet av miljözon klass tre tillsvidare är stoppat. Transportstyrelsens besked är en seger för förnuftet. Nu kräver jag besked om att man avbryter arbetet med att utöka den här zonen, säger Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd.
Moderaterna jublar över att zonen stoppas, men det slutliga beslutet är inte klart.
– Beslutet om att snabbt och slarvigt införa världens hårdaste miljözon i city är skadligt, det skulle slå hårt mot trafiksituationen och det lokala näringslivet. Nu är det hög tid för Socialdemokraterna att träda fram i frågan. Lyssna in kritiken, häv det här beslutet, och sluta behandla trafikfrågorna som en ideologisk lekstuga, säger Dennis Wedin (M) oppositionsborgarråd.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter