Därför ger Teslas nya 4680-batteri bättre elbilar

Tesla har gjort ett stort batteriframsteg som kan ge bättre elbilar. En ny torr katod i 4680-battericeller kommer att innebära billigare elbilar med längre räckvidd. 

Tesla har nyligen meddelat att de har gjort betydande framsteg med sina 4680-batterier. Tesla har arbetat hårt i flera år för att få en fungerande 4680-cell i produktion som antingen matchar eller överträffar prestandan hos den befintliga 2170-cellen. Nu har de lyckats tillverka det första batteriet till Cybertruck med torrkatodprocess för 4680-batterier. 

För oss lekmän kan en torrkatodprocess låta som något väldigt abstrakt, men konkret kan det få stor betydelse för kostnader, miljö och räckvidd hos elbilar. Dry Battery Electrode (DBE) är en helt annan process jämfört med den nuvarande Wet Battery Electrode (WBE) som är vanlig idag. Denna torra process eliminerar de mycket giftiga lösningsmedlen och ugnsbakningsprocesserna, vilket sparar både tid och utrymme samtidigt som den är miljövänlig.

Den torra katoden vi talar om här innebär specifikt att elektroden – den ledande terminalen vid batteriets kanter – tillverkas genom en torr process. I den tidigare processen tillverkades den med en våt process. 4680-cellerna med torr katod innebär en mängd positiva förbättringar. Torrkatodprocessen innebär bland annat en minskning i tillverkningskostnad med omkring 50 procent och en rejäl minskning i miljöpåverkan, uppger Notateslaapp.

Teslas nya batterier kan få stor påverkan på nya elbilar. En stor fördel med att ha större celler som exempelvis 4680 jämfört med de mindre 2170 är att de kan användas som en strukturell del av bilen. 4680-cellerna har nästan lika stor diameter som en ölburk. 

En annan fördel som är väldigt viktig är att större celler innebär att man behöver färre celler monterade. Tack vare att alla celler har olika livslängd ger färre antal celler mindre risk att en cell går sönder i förtid och gör hela batteripacket obrukbart.

 Sannolikt kommer 4680-celler ge batteripacken längre livslängd om man bara ser till storleken och kapaciteten på cellen. Sen kan givetvis andra faktorer påverka livslängden både positivt och negativt. Youtubekanalen Sandy Munro har plockat isär en cybertruck och kommit fram till att nya batteripacket har en ökad energidensitet med ungefär 12%
LÄS MER: