Första testet av Tesla Cybertruck: ”Det galnaste…”

Tesla Cybertruck har 845 hästkrafter och kan köra ifrån en Porsche 911. Redan nu har det första testet gjorts av värstingen Cyberbeast  – och det står klart att bilen är något alldeles extra. Cybertruck är full med innovationer som kommer att förändra bilindustrin, bland annat steer-by-wire. 
– Det galnaste är att exteriören faktiskt är den minst chockerande delen av Teslas nyaste skapelse, säger Jason Cammisa. 

Den färdiga Tesla Cybertruck hade världspremiär under torsdagskvällen, och efter fyra års väntan vet vi nu alla fakta om en av de galnaste bilar som tillverkats på länge. Och redan nu har det allra första testet gjorts av Jason Cammisa på Hagerty. Han har satt värstingen Cyberbeast på prov och låter bilen duellera med både jämförelser med Hummer EV och Rivian R1T.

Många har trott att Tesla Cybertruck med endast tre motorer skulle vara chanslös mot Rivan R1T som har fyra motorer, men det visar sig att Teslan krossar Rivian totalt och avverkar kvartsmilen på 11 sekunder mot Rivians 11,7. 
– Var är han? Otroligt, den dödade Rivan trots att den kör på terrängdäck, och Rivian på sommardäck, säger Jason. 

En Hummer EV med 1000 hästkrafter skickas in på banan för att försöka ta itu med Cyberbeast som bara har 845 hästkrafter. Men det visar sig att Teslan förnedrar Hummer totalt, trots det effektmässiga underläget. 
– Okej, detta betyder att Cybertruck är den snabbaste pickupen någonsin. Vi var bekymrade för att den klibbiga banan inte var representativ för verkligheten, men vi lyckades upprepa samma tid på vanlig asfalt. 

En viktig anledning till att Teslan kan accelerera snabbt vid upprepade tillfällen är de nya 4680-cellerna i bilen, totalt 1366 stycken. De ska vara mer tåliga mot överhettning än tidigare battericeller. Dessutom väger Tesla Cybertruck 1180 kg mindre än Hummer EV. 

Det har också gjort att Tesla är nästan dubbelt så effektiv som Hummer. Aerodynamiken kan tyckas dålig jämfört med Teslas andra elbilar, men jämfört med andra pickuper är den mycket hal.  De nya 4680-cellerna i Cybertruck kan lagra mer energi och frigöra mer kraft utan att bli överhettade än tidigare batterier. De ska också vara billigare att producera. 

En något förvånande sak är att Tesla Cybertruck endast använder en permanentmagnetmotor, medan två motorer är av induktionstyp som använder färre ovanliga jordartsmetaller. Rivian har fyra permanentmagnetmotorer, men lyckas ändå inte slå Teslan i acceleration. 

Tesla Cybertruck är också Teslas första bil med 48 voltssystem istället för 12 volt. Dt gör att bilen bara behöver en fjärdedel så mycket koppar, vilket sparar både pengar och naturresurser. Förra gången bilindustrin höjde spänningen från 6 till 12 volt var för ungefär 70 år sedan. 

Toyota och Lexus har i flera år skrutit om sitt steer-by-wire-system, men Tesla Cybertruck blev först med systemet. Bilen saknar fysisk koppling mellan ratten och framhjulen, utan allt styrs av datorer och elektronik. Framhjulen vrids med två redundanta elmotorer. Dessutom finns en tredje motor som som styr bakjulen. 
– Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha det här i en sportbil, men i något som är lika stort som en skolbuss, är en det annan sak.

För att sätta systemet på prov beger sig Jason till en gokartbana. Och Teslan briljerar med sin manöverbarhet och håller jämna steg med en gokart i de knixiga kurvorna. 
– Om jag satt i en traditionell pickup nu skulle jag vara en svettig röra. Jag trodde verkligen att det skulle ta lång tid att vänja sig vid styrningen, men nej jag är redan där.

Bilen är också en av ytterst få som tillverkats av rostfritt stål, tillsammans med DeLorean DMC-12. En unik sak med Cybertruck är att stålet är skottsäkert och inte bucklas ens när testteamet pucklar på bilen med en slägga som förstör ett rostfritt kylskåp. 

Hur är den då att köra och åka i? Den testade bilen är en prototyp, så byggkvaliteten kan vara sämre än på de serieproducerade bilarna. Men det testade bilen är mycket tyst och har inget skrammel. 
– Det är en jäkla bil den går riktigt bra. Fjädringen är bra, och man undrar varför styrningen inte alltid var så här den är smidig. Den är snabb som fan och den gör allt bra. Det en enda är att instrumentbrädan är stor nog att landa en airbus på. 

Slutomdömet är att Cybertruck är en briljant design och kommer att förändra hur pickuper byggs och designas för alltid. 
– Det är verkligen pickup 2.0. 
LÄS MER: