IT-fel på Volvos elbil – ägare fick tillbaka pengar

Volvo har inte lyckats lösa alla mjukvaruproblem i nya Volvo EX30. Kunder har bland annat problem med internetuppkoppling och skärmbuggar i bilen. I Storbritannien har det gått så långt att vissa kunder fått lämna tillbaka sina bilar. 
– Vi inser att detta inte är vad de förväntar sig av sin Volvo-bil, och vi arbetar för att åtgärda detta så snabbt som möjligt med minsta möjliga besvär för våra kunder, säger Volvo till Autocar

Carup har tidigare berättat om att många köpare upplever problem med mjukvaran i nya elbilen Volvo EX30. Det vanligaste problemet tycks vara att internetuppkopplingen är trasig och olika typer av buggar och problem  med infotainmentsärmen. Nu uppger Storbritanniens största motortidning Autocar att problemen är så omfattande att vissa kunder fått häva köpet av sina bilar och Volvo beklagar problemen. Enligt Autocar har under haft problem med svarta skärmar, bilar som inte tar laddning och rattknappar som inte svarar. 

Volvo har även gjort en återkallelse av EX30 på grund av mjukvaruproblem. Ett fel på skärmen gör att den kan gå över till testläge och då kan inte bilens hastighet visas. Volvo EX30 har inga fysiska knappar så när som på rattknappar och fönsterhissar. Nyligen kom en ny mjukvaruversion som enligt ägare löser många av problemen. 

Volvo EX30 har tidigare återkallats för fel på skärmen som gör att hastighetsmätaren inte kan visas.

Även nya flaggskeppet Volvo EX90 har en mjukvara som inte är helt färdig. Carup har rapporterat om utvecklingsproblmen som gjort att bilen kommer utan 10 funktioner när leveranserna startar i höst. Enligt Volvo ska bilen få ny mjukvara löpande andra halvåret 2025.  
LÄS MER: