Svenske youtubern sågar sin egen Volvo EX30

Youtubern Christoffer Gullin på Elbilsmagasinet är kritisk till sin privata Volvo EX30. Efter att ha ägt bilen i fem veckor saknar bilen internetuppkoppling och han är besviken på kvaliteten i interiören.
Jag ska ärligt säga att jag tycker inte det här är en Volvo, säger Gulllin. 
– Problemen han beskriver är identifierade och är i flera fall redan åtgärdade i redan genomförda uppdateringar eller på väg ut i kommande, säger Volvo Cars PR-chef Magnus Holst.

Biltestaren Christoffer Gullin har privatleasat nya hajpade Volvo EX30 Twin Motor. Efter att ha haft bilen i fem veckor är hans recension av nya EX30 betydligt mer kritisk än vad som framkommit i tidningstester. Du kan läsa Carups senaste test av Volvo EX30 här.

Youtuberns bil har drabbats av en del buggar, framförallt att bilen inte haft uppkoppling till nätet under nästan fem veckor. Han går så långt som att säga att bilen blir hans sista Volvo om det här är Volvos nya stil.
– Jag kan förstå mindre buggar, men jag har inte kunnat använda vissa funktioner i bilen alls under dessa fem veckor, säger Yotubuern från Elbilsmagasinet

En av de största besvikelserna han upplever med EX30 är interiören, trots att Volvo EX30 vunnit ett flertal prestigefyllda designpriser. Till sin bil betalade han 15 000 kronor extra för att få interiörstilen ”Mist”. Men det tycks inte ha uppgraderat kvalitetskänslan i hans ögon. Gullin beskriver bland annat ratten som “plastig” och “billig”.
– Jag är besviken på kvalitetskänslan, man hade kunnat bygga den så mycket bättre, säger han.

Tekniken hos EX30 har upplevts som ofärdig då den innehåller buggar, enligt Christoffer. Under de fem veckorna han ägt bilen har den endast haft tillgång till internet under en vecka. Volvo har inte kunnat hjälpa honom alls och bilen har fortfarande inget internet och många funktioner fungerar då inte. Även andra ägare har upplevt att bilen inte fått internetuppkoppling.

Andra problem han lyfter fram som ägare till EX30 haft är att mittenskärmen kan gå in i ett testläge som gör föraren inte kan se i vilken hastighet bilen körs. Appen har också vissa buggar och visar att temperaturen är 21,6 grader fast det bara är några grader över noll. Mobilnyckeln som Volvo utlovat är heller inte tillgänglig.

Även instegspriset på 429 000 kronor får viss kritik. Enlig Christoffer bör man se det som ett frånpris då extra utrustningen till modellen gör att den blir betydligt dyrare. Hans Volvo landade på 640 000 kronor, något han inte upplever som prisvärt. Det är lika mycket som en fyrhjulsdriven Tesla Model Y.
– Jag känner mig lite lurad av Volvo, bilen ska vara billig och sen så är den inte billig, men känns billig. Där har Volvo misslyckats, säger han.  

Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra

Allt kring bilen beskriver han dock inte som negativt. Det prisbelönta utseendet hyllas som “riktigt snyggt” och modellens köregenskaper och komfort är starka sidor, vilket han verkligen gillar. På motorvägen är den väldigt tyst. Tystare än XC40 trots sin ringa storlek.
– De har lyckats väldigt bra med själva bildelarna. Bilen är väldigt kul att köra, det är bra tryck i bilen och en bra balans i chassit och en jättebra fjädring och stötdämpare, den gör ett jättefint jobb på roliga vägar, säger han med tillägget att han tycker de misslyckats med mycket annat. 

Trots de fina köregenskaperna valde Christoffer efter sina fem veckor med EX30 att avsluta sin leasing. Enligt honom är bilen helt enkelt för dyr för vad den presterar i dagsläget.
– Mjukvaran kommer förmodligen att vara mycket bättre om ett år och då kan denna bil vara mer intressant, säger han. 

Enligt Volvo Cars är de problem och buggar som Christoffer Gullin upplevt till stor del åtgärdade.
– Christoffer har en mycket tidig bil – vilket såklart bidragit till hans upplevelser kring ett antal mjukvarurelaterade problem. Problemen han beskriver är identifierade och är i flera fall redan åtgärdade i redan genomförda uppdateringar eller på väg ut i kommande. I samtliga fall ”over the air” – så kunderna inte behöver in på verkstad, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars i Sverige.
LÄS MER:

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester