Privatleasade elbilar som kommer tillbaka orsakar en jättesmäll för svenska bilhandlare och leasingbolag, varnar Danske Finans. Elbilarna riskerar att försätta bilhandlare i konkurs och orsaka mångmiljonförluster för generalagenter och leasingbolag.
– Det är en tickande bomb. Risken är stor för fler konkurser, säger Niels Jörgen Larsen chef för på Danske Finans.
De fallande elbilspriserna börjar bli ett stort problem för den svenska bilbranschen. Finansbolaget Danske Finans beskriver det som en tickande bomb och varnar nu för stora konsekvenser. Bakgrunden är att Teslas dumpade priser och billigare kinesiska märken som fått restvärdena att falla på elbilar. När bilarna kommer tillbaka är de värda mindre än restvärdet efter leasingavbetalningarnna.
Enligt Danske Banks finansbolag Danske Finans chef Niels Jörgen Larson kan problemen göra att vi får se fler konkurser inom bilbranschen. När elbilarna leasades ut för tre år sedan trodde bilhandlare och leasingbolag att restvärdena skulle bli 55-60 procent och baserade kalkylen. Men nu ligger de snarare på 50-55 procent och varje bil som kommer tillbaka innebär en förlust 10 000-tals kronor.
– Det är en tickande bomb som troligen kommer leda till stora förluster för bilhandlarna och de leasingbolag som erbjuder privatleasing och operationell leasing till företag. Framförallt bilhandlare som har stor exponering relativt till deras egenkapital kan få allvarliga problem. De första handlarna har redan gått i konkurs. Jag tror vi kommer se fortsatt konsolidering på marknaden i Sverige kommande år, säger Niels Jörgen Larsen på Danske Finans.
Både bilhandlare, leasingbolag, generalagenter och biltillverkare kan ha exponering mot de felräknade restvärdena på leasingbilar. Den stora volymen ligger på privatleasing. En handlare som redan drabbats är Auto Lounge som gick i konkurs i februari.
– Det är elbilarna som är drabbade, där håller inte kalkylen längre. Restvärdet gör att man förlorar pengar när de kommer tillbaka. På bensin- och dieselbilar tjänar man fortfarande pengar. Hur mycket det smäller beror på vilken mix av bilar du har i portföljen, säger Niels Jörgen Larsen.
De som är värst drabbade är de handlare som har privatleasat ut mycket elbilar och som själva valt att ta risken för restvärdet. Det är dock långt ifrån alla handlare som tagit risk, ofta ligger den på leasingbolaget och de har lättare att klara av det.
– Hos handlare som tagit risk för restvärdena är risken stor för konkurser. Det kan bli riktigt obehagligt och det finns ingen väg ut, du kan inte springa ifrån problemet. De stora handlarna kan göra stora förluster, men jag tror inte de faller omkull.
Problemet kommer att pågå så länge som begagnade elbilar fortsätter att falla i pris. Och så länge priset på nya elbilar sänks följer de begagnade efter.
– Elbilspriserna är på väg ner, så de är nästan nere på bensinnivå. Vi når först botten när köparna är övertygade om att vi nått botten och de kan köra lika billigt som en förbränningsbil även inräknat den förväntade värdeminskningen.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter