En ny vätgasmotor med turbo ger 410 hästkrafter från endast två liters cylindervolym. Nu visar ingenjörer från AVL Racetech hur motorn fungerar i provbänken.
– Ljudet av den här motorn är precis som hos en riktig racemotor, du skulle inte veta att den är vätgasdriven om du inte visste, säger en av ingenjörerna.
Förbränningsmotor som drivs av vätgas framstår allt mer som ett alternativ till eldrift hos bilar och utvecklas av bland annat Toyota. Ingenjörer hos belgiska AVL har lyckats skapa en fyrcylindrig motor som drivs av vätgas. Motorn har högre litereffekt än Bugatti Chiron med W16-motor och släpper endast ut vatten!
Nu visar ingenjörerna hos belgiska AVL upp hur motorn test i en ny video. Motorn låter precis som vilken högvarvig förbränningsmotor som helst när den varvas upp. Men att köra den har speciella utmaningar jämfört med en vanlig ottomotor.
– Väte är en mycket reaktiv molekyl. Den gillar att antändas på alla ytor du kan tänka dig – heta ytor, heta oljedroppar, för varma tändstift, heta ventiler. Det finns en stor risk för förtändning, säger Paul Kapus, chef för motorutveckling hos AVL Racetech.
Väte brinner betydligt snabbare än bensin och därför måste förbränningen kontrolleras på ett helt annat sätt. Men videon visar att allt fungerar mycket bra. Den nya motorn är på två liter och ger hela 410 hästkrafter och 500 Newtonmeter med turbo. Det motsvarar en litereffekt på 205 hästkrafter. Som jämförelse så har hyperbilen Bugatti Chiron 1600 hästkrafter från en W16-motor på åtta liter.
De ligger dock efter Koenigseggs V8-motor som har en litereffekt på 325 hästkrafter när den körs på E85-bränsle. Ännu har vätgasen inte kommit ikapp bensinen, Mercedes har en tvålitersmotor som körs på bensin som ger 421 hästkrafter och således en litereffekt på 210,5 hästkrafter. Planen är nu att vätgasmotorn ska tävla på Le Mans 2026.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter