Rädda Polestar innan det är för sent! Att klassa bolaget som värdelöst är bisarrt och okunnigt. Men det är dags att sluta ha hybris och ge upp de bombastiska planerna på göra det till ett svensk-kinesiskt Tesla på börsen. Här är mina idéer till hur Polestar kan räddas.
KRÖNIKA – ÅSIKTEN ÄR SKRIBENTENS EGNA. Elbilstillverkaren Polestar slukar så mycket pengar att de håller på att sänka hela Volvo Cars. I en ny analys klassar svenska storbanken SEB Polestar som helt värdelöst och sätter värdet på Volvos innehav till noll kronor. Dessutom uppger SEB att Volvo Cars kommer ha ett negativt kassaflöde 14-15 miljarder kronor i år på grund av Polestar.
Att klassa ett bilmärke med så fina nya modeller som värdelöst framstår dock som en väldigt okunnig analys. Men för en utomstående är det svårt att förstå hur ett bilmärke som inte äger några egna bilfabriker och som delar tekniska plattformar med Volvo Cars och Geely kan bränna av över 15 miljarder kronor i kontanter på ett år. Det är hög tid för drastiska åtgärder, anser jag.
Att sätta Polestar på börsen genom en SPAC-affär framstod som en smart affär när elbilsaktier steg som raketer. Ett tag var det nystartade bilmärket värt mer än hela Volvo Cars. Men det visade sig snabbt vara en bubbla och det är dags att sluta ha hybris. Polestar kommer inte att bli något nytt Tesla. Nu handlar det om att rädda det som räddas kan.
Bilarna är dock fantastiskt fina och Polestar måste kunna räddas. Det kan inte vara värdelöst. Det är så nära ett tredje svenskt bilmärke vi kommer efter Volvo och Koenigsegg. Men att köra på ungefär som idag kommer inte vara lösningen, trots två nya modeller i antågande. Här är mina förslag för att rädda Polestar:
Avnotera aktien från Nasdaq
Att vara en publik aktie har visat sig vara en dålig idé för ett så omoget bolag som Polestar. Det skapar onödig stress, mycket negativ publicitet när orealistiska volymmål missas och det kostar enorma pengar att vara ett börsbolag. Tanken med noteringen var förstås att få in kapital från externa investerare och att Geely och Volvo Cars skulle kunna tjäna pengar på att sälja delar av sitt innehav. Men elbilsbubblan har spruckit nu. Efter kursslakten har det visat sig vara omöjligt, att avnotera aktien skulle skapa större arbetsro och spara pengar.
Använd Volvo Cars otroliga återförsäljarnät
Polestars försäljningsmodell med onlineförsäljning och dyra showrooms på paradgator är mer eller mindre en kopia av hur Tesla jobbar. Men den har hittills inte levererat som Polestar lovat. Med tanke på hur få bilar Polestar säljer verkar upplägget vara för dyrt och ineffektivt. Det är hittills bara Tesla som lyckats fullt ut med onlineförsäljning av bilar. Men lösningen finns på nära håll. Att få tillgång till Volvos ungefär 2300 återförsäljare i 100 länder skulle kunna vara en gamechanger för Polestar, borde dessutom spara pengar och göra att bolaget kan skala snabbare. Det skulle också trygga många köpare. Bilarna skiljer sig avsevärt från Volvos och kannibaliseringen borde vara ringa. Toyota och Lexus säljs tillsammans på många ställen, det borde gå utmärkt även med Volvo och Polestar.
Spara på allt som går
Polestars organisation framstår som extremt dyr med tanke på att bolaget varken äger egna fabriker eller utvecklar sina plattformar från grunden. Det är hög tid att dra i nödbromsen och spara på allt som går. Till och med Tesla har tvingats gå igenom sparpaket i flera omgångar för att överleva. Det kommer bli smärtsamt för Polestar, men är nog en nödvändighet om bolaget ska ha en ljus framtid.
Lansera mer prisvärda instegsversioner
Polestar har hittills haft väldigt hög svansföring och verkar se sig själva som elbilsvärldens motsvarighet till Porsche. Bilarna må vara fantastiska, men försäljningssiffrorna avslöjar att kunderna inte ser märket på samma sätt och att det inte går att stå utanför prispressen. Det är dags att bli mer realist och inse att även Polestar behöver lansera mer prisvärda versioner av sina bilar. Kanske har jag fel, men jag tror få köpare kommer stå i kö för en bakhjulsdriven Polestar 4 för 700 000 kronor.
Lägg dyra halo-modeller i malpåse
Polestar har några helt fantastiska modeller på gång som Gran Tourern Polestar 5 och sportbilen Polestar 6. Det är fantastiska modeller som tilltalar bilentusiaster, men de framstår som extremt dyra halo-modeller som kommer dränera bolaget på ytterligare pengar. Inte ens Tesla har ju haft resurser att lansera sin Tesla Roadster, då är det svårt att förstå hur Polestar kan ha råd. Lägg modellerna i malpåse tills ekonomin är bättre.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter