Nu ska gamla Saabar räddas med nytillverkade delar. Nytillverkning av Saabdelar startas i gamla Saabfabriken på Stallbacka i Trollhättan.
– Det är väldigt många som kör Saab som hobby, det är många barnfamiljer som kör Saabbilar som vardagsbil, säger Göran Fredriksson, kommuniktationschef på Svenska Saabklubben Reservdels AB.
Över 100 000 Saabar har skrotats bort i Sverige sedan 2016, men fortfarande finns det långt över 200 000 bilar från Trollhättan kvar. Runt om i världen finns totalt en miljon Saabar kvar. Efter konkursen 2011 har det blivit allt svårare att hitta vissa delar till både nyare och äldre bilar. Men nu är en räddning i sikte.
Nytillverkning av delar kommer att starta i den gamla Saab-fabriken på Stallbacka i Trollhättan. Det är Svenska Saabklubben Reservdelar AB och TechRoi som har slutit ett avtal om nytillverkning av delar till Saab. Det handlar både om delar till moderna bilar och äldre klassiker.
– När produktionen upphörde 2012 fanns det reservdelar kvar, nu tar de slut. Vissa av de nyare som krockskadas kan inte lagas, då finns det inte plåtdelar till exempel, säger Göran Fredriksson, kommuniktationschef på Svenska Saabklubben Reservdels AB till Sveriges Radio P4 Väst.
Nu kommer det vara enklare att hålla liv i klassiker som Saab 96, 99 och 900, men också nyare modeller som 9-3 och 9-5. Många svenskar älskar sina Saabar och har dem både som hobbybilar och bruksbilar.
– Det är extra roligt då vårt concept center är en del av Saab-arvet på Stallbacka, avseende både kunskap och lokaliteter säger Stefan André, vd för TechRoi som ansvarar för tillverkningen.
Svenska Saabklubben har tillverkat och sålt reservdelar i många år, sedan förra året drivs verksamheten i ett eget reservdelsbolag. Det finns även ett annat reservdelsbolag som heter Saab Parts som säljer delar till Saab och som numera ägs av Hedin Automotive.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter