Volvochefen: ”Stämmer inte att Tesla är före oss”

Volvo Cars är självsäkra inför lanseringen av sina kommande elbilar. Trots att Tesla säljer 14 gånger fler elbilar och trots att Volvo kopierat en stor del av Teslas teknologi hävdar Volvos vd Jim Rowan att Tesla inte ligger före Volvo. 
– Det stämmer inte. Det gör de inte. Inte om man jämför med vår nästa generation bilmodeller, säger han i en intervju med DN.

Volvo Cars har haft en stark inledning på året. Bolaget slog försäljningsrekord i februari och totalt för första kvartalet gick bilförsäljningen upp med 10 procent. Men det som sticker ut är ökningen av elbilar på 140 procent. De har hittills inte behövt ge sig in i priskriget med Tesla som sänkt sina priser vid upprepade tillfällen. Men fortfarande handlar det bara om 30 000 bilar, Tesla sålde 14 gånger så många. 

Volvo har hittills två elektriska modeller på marknaden, XC40 och C40 som en en variant på XC40. Båda bygger på den fossildrivna XC40. Nu står bolaget inför ett stort teknikskifte där en mängd elbilar ska lanseras. Igår kom nyheten om att Volvo måste säljstoppa nya Volvo EX90, eftersom modellen sålt för bra. Den är slutsåld och Volvo klarar inte av att ta emot fler ordrar.

Enligt Volvo Cars vd Jim Rowan är Tesla och Elon Musk inte längre före Volvo.

Hittills har tekniken varit en utmaning för Volvo då bilarna kritiserats för problem med mjukvaran. Först nästa år kommer Volvo ut på marknaden med bilar som har liknande teknik som Teslas bilar med eget operativsystem och en centraldator. Volvos inredning börjar också bli mycket lik Tesla, då Volvo tagit bort nästan alla knappar och satsar på en stor skärm i mitten.

Volvo ska också införa pressgjutning av fram- och bakpartiet på chassit, så kallad gigacasting. Det är en teknik de kopierat från Tesla som var först i bilvärlden. För fyra år sedan sålde Tesla hälften så många bilar som Volvo, nu säljer de nästan tre gånger så många. Men vd Jim Rowan säger självsäkert att Tesla inte ligger före Volvo Cars.
– Det stämmer inte. Det gör de inte. Inte om man jämför med vår nästa generation bilmodeller, säger han i en intervju med DN

Enligt Jim Rowan är nyckeln till att lyckas att fokusera på bilarna, han sågar biltillverkare som öppnat klubbar för ägarna eller satsar på taxitjänster. 

– När vi genomför en så stor teknisk transformation som vi gör måste vi vara fokuserade. Då kan man inte starta klubbar som kinesiska Nio gör eller erbjuda taxitjänster, enligt mitt sätt att se på det. Och jag är vd på Volvo Cars. I vår ledningsgrupp har vi en jätteagenda med lansering av en ny elbil varje år de närmaste 4–5 åren. Samtidigt skapar vi direktkontakt med kunder och förändrar bilarna i grunden, säger Jim Rowan till DN.