Försäljningen av elbilar i Kina fördubblades under 2022 trots kaoset med covid-nedstängningar. Totalt såldes över fyra miljoner elbilar och laddhybrider. BYD tredubblade sin försäljning av elbilar och körde om Tesla.
Biltillverkarna hade ett svårt år i Kina trots att försäljningen steg med 1,9 procent. Covid-nedstängningar och brist på komponenter har gjort att bilförsäljningen inte återhämtat sig till nivån innan coronapandemin drabbade världen. Något som däremot går bra är försäljningen av elbilar och laddhybrider. De laddbara bilarna fördubblade nästan försäljningen till 5,67 miljoner elbilar och laddhybrider. Antalet helt elektriska bilar som såldes var över fyra miljoner.
Allra bäst går det för BYD. Deras försäljning av laddbara bilar tredubblades till 1 857 379 bilar under 2022. Laddhybrider växte mest till 946 238 stycken. Även elbilarna växer i raketfart och ökade med 184 procent till 911 141 stycken enligt siffror från China Passenger Car Association och BYD själva.
Jätteökningen innebär att Tesla får se sig passerade när det gäller elbilsförsäljnig på världens största elbilsmarknad. Tesla sålde 710 000 elbilar under året. Geely som äger Volvo Cars och Polestar sålde 262 000 elbilar, varav 72 000 kom från det nya märket Zeekr om snart ska lanseras i Europa.
Det nya året kan bli tufft för biltillverkarna i Kina. Det har brutit ut ett priskrig på elbilar och Tesla har fått sänka sina priser med 10-25 procent, något som utlöst demonstrationer och protester hos ägare som köpt till de gamla högre priserna och nyss fått sin bil levererad.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter