Bilägare stämmer Toyota. De hävdar att deras vätgasbilar blivit helt värdelösa.
– Jag sitter fast. Jag kan inte köra hem bilen för då kommer jag inte tillbaka till bensinstationen, säger bilägaren Malcolm Boehme till CBS News.
Vätgasbilen Toyota Mirai togs fram som ett utsläppsfritt alternativ till elbilar. Den drivs av en bränslecell som i sin tur laddar ett batteri som driver en elmotor. Räckvidden är 65 mil enligt WLTP, och det enda bilen släpper ut är vattenånga. På papperet låter det väldigt bra, men 700 Mirai-ägare i Bay Area i Kalifornien håller inte alls med.
De köpte vätgasbilen och hade hoppats att de 20-tal vätgasstationer som fanns i regionen skulle bli fler. Men i själv verket blev det färre och stationerna är ofta trasiga. Nu går 700 Mirai-ägare i Bay Area ihop och stämmer Toyota i en grupptalan. De anser att Toyota lurat dem.

– Omkring 15 000 personer köpte den här bilen. De såldes under en period av ungefär nio år, och bensinstationerna har successivt minskat till den grad att det inte finns något bränsle i San Francisco. Man måste korsa en bro eller åka till ett annat län för att få bränsle. Så folk använder inte bilen, och om man inte använder bilen på sju dagar dör batteriet, säger advokat Jason Ingber till CBS News.
Advokaten kallar bilarna för en brevpress för 50 000 dollar. Under en period uppmanade han ägare att sluta avbetala på sina bilar, men det visade sig att Toyota drev ärendena till inkasso trots att han fått ett brev från deras advokat om motsatsen. Inger hävdar också att bilarna plågas av mekaniska defekter.

En av de som deltar i grupptalan mot Toyota är Zachary Sherry. Han ångrar att han köpte en Toyota Mirai kontant för fyra år sedan. I dag är den omöjlig att sälja vidare. Och efter 2036 får den inte användas längre, då tankarna blir osäkra. Han är nöjd bara han får något för bilen han varken kan använda eller sälja vidare.
– Det är bara frustrerande. Vad ska man göra med den här bilen efter att jag gjort mig av med den? Det finns ingen marknad. Ingen kommer att reparera den. Den har ett faktiskt utgångsdatum, när man inte kan tanka den, säger han.
I Norge försöker ägare dumpa sina Toyota Mirai till vrakpriser. Vätgasbilar som bara rullat några tusen mil säljs för så lite som 50 000 kronor. Men få verkar nappa. Även i Norge är det stor brist på tankställen. CBS News har sökt Toyota i USA för en kommentar, men de har inte återkommit.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















