Mekanikern: Myndighet kräver dyra batteribyten

Myndigheter kan stoppa prisvärda oberoende reparationer av elbilar och laddhybrider. Finska Trafikverket röt ifrån mot kände finske mekanikern. Nu kan bilägare tvingas byta hela batterier och kabelhärvor istället. Nu kommenterar Jesse Haapala vilka konsekvenser det kan få för bilägare. 
– Om det enda alternativet för konsumenten är reparationsmetoder för tiotusentals euro på dessa el- och hybridbilar, så främjar det definitivt inte elektrifieringen av trafiken i Finland eller våra utsläppsmål, säger mekanikern. 

Finländske bilmekanikern Jesse Haapala på bilverkstaden Kokkolan Autohuolto har blivit mycket populär och väckt stor uppmärksamhet med sina youtube-filmer med reparationer av elbilar och laddhybrider.  Han ger tittarna en unik inblick om vad som kan händ med bilarna när de rullat en bit och visar upp hur han reparerar den nya tekniken utan att det kostar skjortan. 

Nyligen skickade finska Trafikverket Traficom ut ett pressmeddelande som vi uppmärksammade här på Carup. De vill sätta stopp för vissa reparationer av el- och hybridbilar efter att de blivit kontaktade av bilföretag och verkstäder. 
– Vi var inte namngivna som föremål för detta meddelande, men jag vet att det åtminstone delvis var riktat till oss. Anledningen till att jag vet det är att vi några veckor tidigare hade ett möte med Traficom om saken, där vi gick igenom våra reparationsmetoder och fick ganska skarpa instruktioner för framtiden, säger Jesse Haapala i en film på Youtube där han för första gången kommenterar myndighetens utspel. 

Nu visar det sig att myndighetens ingripande kan sätta stopp för reparationer som med enkla medel kommer till rätta med svaga punkter i konstruktionen. Men nu visar det sig att även om det finns svagheter i konstruktionen får den inte ändras på något sätt, då kan typgodkännandet upphöra att gälla. Det kan i princip omöjliggöra reparationer av batterier, och tvinga fram ett byte till ett helt nytt batteri. 

– Det största ämnet på mötet var egentligen att Traficom ansåg att en del av våra reparationer av högspänningssystem var en ändring av systemet, vilket i sin tur skulle innebära att typgodkännandet inte längre var giltigt för den aktuella bilen. Högspänningssystem är godkända som en helhet i bilens typgodkännande, och det tillåter enligt myndigheten inte ens små ändringar utan att typgodkännandet äventyras. 

Mekanikern visar upp batterikontakten till en Toyota RAV4 som oxiderar sönder. Nu får de inte längre byta ut den men en i kolfiberförstärkt nylonplast. Istället kan bilägaren tvingas köpa hela kabelhärvan från Toyota för flera 1000 euro.

Istället ska bilägare tvingas ansöka om dispens och göra ett nytt typgodkännande av bilen. Ett exempel är hybridbilen Toyota RAV4 som har ett kontakthus i aluminium som ofta oxiderar sönder. Mekanikern byter ut dem mot ett i kolfiberförstärkt nylonplast som inte oxiderar. Men nu förbjuds han att göra reparationen av finska Trafikverket, Traficom. Istället kan bilägare behöva byta hela kabelhärvan för 1000-tals euro.

– Enligt deras uppfattning ändrar bland annat de kontakthus till Toyota RAV4 som vi har gjort en del av, högspänningssystemet. Enligt vår mening har våra reparationer i huvudsak varit just reparationer. Vi har inte byggt några kablage eller högspänningskomponenter, utan när vi pratar om RAV4:ans kontakthus har vi i praktiken gjort en stomme som håller kablarna på plats. Men här hade vi alltså olika uppfattningar om var gränsen ska dras, säger mekanikern på  Youtube.

Enligt finska Trafikverket Traficom måste oberoende verkstäder följa exakta instruktioner från biltillverkare för att reparera batterier. Men sådana instruktioner finns oftast inte, rådet brukar istället vara att byta till ett helt nytt batteri för 10 000-tals euro.
– Det skulle i stor utsträckning innebära att man till exempel inte fick reparera batterier på de flesta märken, eftersom det inte finns några instruktioner från tillverkaren. Eller så är instruktionen: “ta loss batteriet, packa det i en trälåda, ta ett nytt batteri ur en annan trälåda och montera på plats”. Det är instruktionerna. Det skulle i praktiken tvinga fram den reparationsmetoden, säger Jesse Haapala. 

Men enligt mekanikern säger den finska lagstiftningen att det går att följa anvisningar som är gjorda av en kunnig yrkesperson som är tillräckligt insatt i systemet.
– Vi anser oss själva vara tillräckligt professionella för att ta fram de instruktionerna så att vi säkert kan utföra reparationer på högspänningssystem. Men vi landar fortfarande i frågan om vad som är reparation och vad som är ändring.

Mekanikern menar att de gör allt i deras makt för att garantera högsta säkerhet och skulle välkomna ett licenssystem för högspänningsreparationer. Men nu finns risken att bara märkesverkstäder får reparera batterier, menar han. 
– Man borde kunna påvisa någon form av kompetens för att få göra dem, men det får inte gå till den nivån att bara märkesverkstäder får göra det enligt tillverkarens instruktioner. För då främjar vi inte värderingarna i den gröna omställningen som det pratas om i andra sammanhang.

Risken finns nu att konsumenter måste betala 10 000-tals euro för nya batterier, istället för att få dem reparerade. För de allra flesta märkesverkstäder reparerar inte batterier, utan byter bara ut dem. 
– Om man förbjuder oberoende verkstäder att använda reparationsmetoder, så driver man kunderna in i ett hörn där de kanske söker lösningar på ställen som inte bryr sig om några regler alls. Jag tror inte att det skulle öka säkerheten för dessa bilar på något sätt.

Han uppmärksammar också att även märkesverkstäder byter ut hybridbatterier i bland annat Volvo och Volkswagen till batterier med högre kapacitet, utan att någon registreringsbesiktning görs, trots att det sannolikt är ett större ingrepp än en kontakt i plast. Nu uppmanar han märkesverkstäder och biltillverkare till gemensam dialog. 
– Tillsammans skulle vi ha en fantastisk möjlighet att göra dessa elbilar mycket bättre när information om felen når högsta nivå och kan användas i produktutvecklingen. Vi hjälper gärna till med råd om vilka fel vi har observerat och hur vi anser att de skulle kunna åtgärdas. Enligt mig vore det en mycket vettigare lösning än att försöka slå ner på reparationsmetoder och på sätt och vis skjuta ifrån sig ansvaret för dessa fel. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt