Försvarsmakten kan ta över din bil. Sverige planerar för mobilisering.
– Med tanke på det som händer i Ukraina så lever vi i en gråzon, vi har varken djupaste fred eller krigstillstånd, säger Stefan Orrenius, från Försvarsmaktens Logistikcentrum.
Europa har inte varit så här nära ett storkrig sedan 1940-talet. Den ryska presidenten varnade nyligen väst för att bråka med den ryska björnen.
– Vi vill inte ha krig med Europa, men om de börjar är vi redo, sa Vladimir Putin nyligen.
Sverige och dess allierade gör sig redo om det värsta inträffar. Förutom att rusta upp det militära försvaret ska man också se över sina övriga resurser. Försvarsmakten har lagstöd och kan ta din bil om de tycker att den behövs.
– Försvarsmakten vet vilka fordon som finns och de tar dem man behöver. Det kan vara allt från en Ferrari till en pickup, säger bilexperten Ronny Svensson på företaget Ynnor AB.

Om Sverige hamnar i krig måste Försvarsmakten se till att transporterna är säkrade. Då kan de börja att rekvirera vanliga privatägda fordon.
– Vi måste ombesörja behovet av transporter i alla steg, Sverige har inte fullständig fred just nu, säger Stefan Orrenius.
Nu när kriget kryper allt närmare blir det ont om tid. Den här rekvireringen ska inte göras när bomberna börjar falla. Det ska vara klart långt innan dess. Om Putins armada kommer seglande över Östersjön ska vi vara beredda.
– Uttagningen ska göras nu för att vara förberedd om det blir krig, säger Stefan Orrenius.
Det handlar om allt från lastbilar, bussar, grävskopor men också vanliga fordon. Allt som kan rulla kan också bli aktuellt för att hamna i krigstjänst.
– De fordon som vi behöver tar vi ut, och det kan vara alla möjliga fordon, säger Peter Fagerström, som handlägger den praktiska uttagningen.
Du måste själv köra dit bilen
Drabbade bilägare får besked från Försvarsmakten. Därefter har man enligt lag ansvar att se till så fordonet kommer dit det ska.
– Det är innehavaren som ska köra fordonet till upphämtningsplatsen, säger Peter Fagerström.
Om det blir skarpt läge är det också snabba puckar som gäller. En lastbil kanske måste släppa allt den har. För att sedan åka raka vägen till upphämtningsplatsen.
– Man kan ta olika transportmedel i anspråk. Vi kan säga till en åkare att den måste lossa lasten och istället transportera något annat. På samma sätt kan man beordra en färja att de istället ska göra något annat, säger Peter Orrenius.
Om kriget kommer blir det stora skador. Många privatpersoner kommer att få se sina fordon sönderskjutna. Då gäller inte de vanliga försäkringarna.
– Ingen åkare vill se sitt lastbilsekipage för fyra miljoner bli sönderskjutet. Efter sju dagar i krig gäller inte den civila försäkringen längre. Men då finns det krigsförsäkringar som gäller, säger Stefan Orrenius.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















