Sultanen av Bruneis unika Rambo Lambo hittades gömd i en lada i Sverige. En svensk småbarnsmamma använde den för dagislämning. Nu säljs den unika Lamborghinin som även ägts av Volkswagens vd.
– Bilar från Brunei-samlingen lämnar nästan aldrig privata händer, säger Filip Larsson på Motikion som säljer bilen.
En svenskägd Lamborghini LM002 väcker uppmärksamhet i hela världen. Bilen beställdes 1989 av ingen mindre än sultanen av Brunei. Han ville ha något verkligt unikt till sin bilsamling om 7000 bilar. Han vände sig till den berömda italienska karossbyggaren Autocostruzioni Salvatore Diomante 1989. De skapade en skräddarsydd jätte-SUV av Lamborghinis terrängbil LM002, populärt kallad Rambo-Lambo.
Men av okänd anledning sålde sultanen av Brunei sin Lamborghini till Volkswagens och BMW:s tidigare vd Bernd Pischetsrieder. Därefter hamnade den i händerna på en svensk småbarnsmamma som använde den som skolskjuts. Men kanske var Lamborghinis V12-motor inte helt optimal för ändåmålet. Under huven sitter en 5,2 liters V12:a från Lamborghini Countach och bilen är byggd för att kunna ta sig fram i princip vilken terräng som helst. Bilen ska ha parkerats i en lada, tills den dammades av och köptes av Filip Larsson hos klassikerhandlaren Motikon.



Nu säljer Motikon bilen på auktionssajten Bring a Trailer och den har blivit en världsnyhet.
– Bilar från Brunei-samlingen lämnar nästan aldrig privata händer – och den fabriksbyggda LM002-kombin är en av de mest svårfångade av dem alla. Det faktum att den senare tillbringade år med att göra svenska skolskjutsar gör den till en unik historia, inte bara en försäljning. Det är den typ av fordon som omformar en samling, säger Filip Larsson, vd för Motikon.
Förutom en helt unik kaross får köparen en V12-motor med sex weberförgasare och en terrängbil med tre självspärrande differentialer. Kraften från tolvan går ner i backen via en femväxlad manuell låda. Mätaren visar idag bara på 1100 mil och bilen är i ett mycket fint skick. Budgivningen är just nu uppe i 220 000 euro.








LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















